Évek óta dinamikusan növekszik a hazai e-kereskedelem. Habár a bővülés üteme kismértékű lassulást mutat, az e-piac továbbra is kirobbanó formában van. Az idei év első felében még mindig 16,4 százalékos bővülést könyvelhetett el, ami messze megelőzi a kontinens átlagát. E-commerce szakértők és menedzserek szerint a vásárlói bázis növekedési plafonja és a világgazdaságról érkező negatív hírek sem voltak képesek jelentősen visszafogni a növekedést.

Ráadásul megdőltek azok a mítoszok, amelyek szerint az online kereskedelem az Y- és Z-generáció felségterülete lenne. A GKI Digital és az Árukereső közös felmérése szerint az online vásárlók átlagéletkora 45 év, illetve a vásárlók 60 százaléka töltötte be a 40. életévét! Az e-piacnak tehát nem kell a legfiatalabb generációkra szorítkoznia. Ráadásul az a jóslat sem valósult meg, miszerint a plázák kiürülnek, mivel a fiatalok az online térben intézik a bevásárlásaikat. Sokkal inkább egyfajta átrendeződésről beszélünk; a plázák elsősorban a szórakozás és a találkozás helyszínévé váltak, ahol a bevásárlásra is lehetőség adódik. Az ügyfélélmény tehát nem szorítkozhat kizárólag az online vagy az offline kereskedelemre, az omnichannel modell sikeresnek látszik.

Az online piac folyamatos átalakuláson megy keresztül, ami olykor kedvezően, olykor pedig érzékenyen érinti a szereplőket. A dinamikus növekedés kifejezetten nagy árversenyt és nagy zaklámzajt hozott, aminek következtében a kisebb e-kereskedők jelentős hányada úgy gondolja, a külföldi piacnyitás biztosíthatja számukra a hosszútávú fennmaradást. Mindenesetre nincs megbízható adat arra vonatkozóan, hogy akár a szomszédos vagy a nyugati piacokat kisebb árverseny jellemezné, általánosságban viszont kijelenthető, hogy megfelelő exportterv és hatékony logisztikai szolgáltatások birtokában a kisebb online boltok is lehetnek sikeresek a külpiacokon.

Persze felvetődik a kérdés, hogy a kelet-európai piacok vagy inkább a nagy népességszámmal és erős e-kereskedelemmel rendelkező nyugati államok jelentenek szerencsésebb választást, esetleg a határmezsgyének számító Ausztria kecsegtet legjobb lehetőségekkel. Természetesen tudni kell, hogy a nyugati államokban a piacszerzés ára lényegesen magasabb, ahogyan a kapcsolódó szolgáltatásokért is rendszerint többet kell fizetnünk. Ezeken a piacokon sok a fóka és sok a vadász is; a regionális szereplők mellett a globális platformok is meghatározónak mondhatók.

Sokan a keleti régiók előnyeire hívják fel a figyelmet. Magyarország földrajzi közelsége, illetve az alacsonyabb logisztikai költségek mindenképpen a CEE-régió országai mellett szólnak, mások viszont a fokozatosság fontosságára hívják fel a figyelmet. A megfelelő exportterv és marketingterv elengedhetetlen ahhoz, hogy sikeressé váljunk az online külpiacokon.

Címkék: edigital, vásárló, fogyasztó, online, piac, reklám