De valóban szerencse kérdése lenne mindez? Aligha. Sokkal inkább olyan cégvezetőké, akik képesek egy jó stratégiát kigondolni és meg is valósítani azt. Ennek pedig szerves része a marketingterv, ha ugyanis ez nem működik megfelelően, akkor a potenciális vevőid egyszerűen nem is fognak tudni rólad, hisz nem ér el hozzájuk a céged híre.
A megvalósítás nem egyszerű, de segíthetnek az olyan szoftverek, mint a MiniCRM, ami a marketingterv kivitelezésében is hasznos eszköz.
Mi a marketingterv célja?
Nagyon egyszerűen: ez egy olyan komplex dokumentum, amiben részletesen le van írva a stratégia, amivel elérhetsz a célcsoportodhoz és belőlük leadeket generálhatsz.
Választ ad arra, hogy mik a rövid és hosszú távú marketingcéljai a vállalkozásnak, hogy ki a célcsoport és hogyan néz ki az optimális buyer persona, valamint milyen marketingtaktikák és -eszközök szükségesek mindehhez.
S hogy hogyan készítsd el magát a tervet? Nos, ez sok mindentől függ, de nézzük meg az alapvető lépéseket általánosságban!
Célok meghatározása
A vezetői összefoglaló egyetlen jól átgondolt marketingtervből sem hiányozhat. Ez voltaképpen egy pár soros összegzés, ami röviden és tömören kitér a célcsoportra, a termékre vagy szolgáltatásra, a terv céljára és a legfontosabb teendőkre.
Tehát az a célja, hogy aki nem olvassa végig az egész dokumentumot, az is tisztában legyen vele, hogy nagyvonalakban miről van szó.
Piackutatás különböző módszerekkel
A terv szerves része, hiszen mégis hogy akarsz sikeres marketinget, ha nem vagy tisztában a piacod jelenlegi helyzetével? Itt az ideje tehát egy átfogó elemzést készíteni, felmérve a társadalmi és gazdasági környezetet, az ipari és technológiai trendeket, és így tovább.
Ezekből már nagyon sok olyan következtetést le tudsz vonni, amik befolyásolják a terv további részeit.
A célcsoport megismerése
Bármilyen büszke is vagy a kiváló termékedre vagy szolgáltatásodra, egy valamit ne feledj: a világon mindenkinek nem fogsz tudni vele megfelelni, de nem is kell. Hisz az emberek vágyai és szükségletei merőben eltérőek, így másképp is lehet kielégíteni őket.
Koncentrálj arra, hogy minél pontosabban meghatározd azt a csoportot, akinek te tudsz megoldással szolgálni a problémájára. A többieket pedig engedd el, neked mostantól csak a célcsoportoddal kell foglalkoznod, hiszen belőlük lesznek majd a vásárlók, nem azokból, akik számára teljesen irreleváns a tevékenységed.
A konkurencia megvizsgálása
Hacsak nem találtál fel valami merőben új dolgot, akkor bizony nem te vagy az egyetlen szereplő a piacon. Más cégekkel is meg kell küzdened a vásárlók kegyeiért, el kell érned, hogy az érdeklődők téged válasszanak helyettük.
Ez természetesen tisztességes módszerekkel is lehetséges, de ehhez mélyrehatóan meg kell ismerned a versenytársaidat.