1 év 10 hónap fogházra ítélték ma Radimir Cacicot. 3 évre felfüggesztve. A járművezetéstől is eltiltották 3 évre.
A pénteki, utolsó tárgyalási napon a Kaposvári Törvényszéken a vád képviseletében Fejér Zsuzsanna ügyész kifejtette: a vádlott figyelmetlenül közlekedett, nem tartott megfelelő követési távolságot, ez volt az oka a balesetnek. A karambol idején nem voltak rossz látási viszonyok, az Országos Meteorológia Szolgálat állásfoglalása szerint 4 km-re vízszintesen megfelelő volt a látótávolság. A sértetti autónak volt világítása, tompított, amint azt a kocsit vezető Lipták Györgyné tanúvallomásából tudjuk. Gyér forgalom mellett a horvát politikus későn észlelte a másik kocsit, megpróbált elkormányozni mellette, de nem tudta befejezni a műveletet.
A szakértők véleményét elemezve megállapítható, hogy egyikük szerint a vádlott 120 km/óra sebességgel ment, a magyar család járműve 60-70km/órával. A másik szakértő álláspontja az, hogy a 145-150 km/órával érkezett a Crysler, a Skoda 100-110 km/órával haladhatott. A szakértők álláspontjai nem közeledtek, egyikőjük elismerte, hogy 10-15% becslési hiba felmerülhet. Az ügyészség szerint a vádlott ellentmondásosan nyilatkozott a légzsákokról, előbb azt állította, hogy nem működtek, majd fotók láttán azt mondta, hogy működött, de csak lassú ütemben fúvódott fel. A vád szerint a biztonsági övet ugyan több utas nem használta, de ha bekötik magukat, akkor is életveszélyes sérüléseket szenvednek. A helyszíneléskor tapasztalt hiányosságok csak a bizonyításra voltak hatással, a felelősség kérdésére nem, szögezte le az ügyész. Éppen ezért kérte, hogy mondják ki bűnösnek Radimir Cacicot halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétségében, ezért fogházbüntetésre ítéljék, és tiltsák el Magyarországon a közúti járművezetéstől.
A sértett családot képviselő ügyvéd, Gál Zoltán elmondta: a balesetet szenvedett családtagoknak nincs bajuk Horvátországgal, gyakran utaztak oda, támogattak horvát iskolát is, és a vádlottak padján pedig nem Horvátország ül, hanem egy magánember, akik jelenleg kormányzati tényező a szomszédos országban. Az elhunytak aktív, boldog emberek voltak, akiknek vágyaik, álmaik megsemmisültek, az életben maradt Lipták Györgyné, aki bár könnyű sérülésteket szenvedett, be nem gyógyuló lelki terhekkel küzd. Ezután az ügyvéd a vádlott szavahihetőségét vonta kétségbe, egy tűzoltósági felvételt mutatott, amin kinyílt az anyósülés légzsákja is. Az ügyvéd arra utalt, hogy Cacic azóta már a második balesetét követte el Horvátországban, ezt a horvát médiára alapozta.
Zamecsnik Péter, a horvát miniszerelnök-helyettes magyar ügyvédje emelkedett szólásra ezután. Először azt fejtegette, hogy bebizonyosodott, nem ült védence mellett senki, mert megkeresték a magyar határrendészeket, akik nem rögzítettek más belépést. A horvát sajtó értesüléseit az ugandaiéval vetette össze, nem akart foglalkozni vele. Ahány rendőr, tűzoltó, sértett, annyi vallomás, mondta, arra utalva, hogy az ügyben sok az ellentmondás. Van, aki esőről beszél a tanúk közül, az OMSZ jelentés pedig a köd lehetőségét megemlíti, ez a jelenség nem szabályos mértani alakzat, nem behatárolható. Bebizonyosodott, állította az ügyvéd, hogy sem az elöl, sem a hátul ülők nem használtak biztonsági övet. A sértett kocsijának világítása is kérdéses, állítlag egy tűzoltó lekapcsolta a roncson, de ezt nem rögzítette a baleseti helyszínelés jegyzőkönyve. Az idős asszony halála később következett be a kórházban, számos sorsszerű megbetegedéssel küzdött magas kora miatt, így a baleset csak közvetett oka volt elhunytának.
A műszaki szakértők véleményei között azért nem feloldhatatlan az ellentét, mert elfogadták, hogy becslésen és nem pontosan mért adatokon alapulnak a számítások- azon, hogy a sértett azt állította, 100-al haladt. A légzsákra azt mondta az ügyvéd: akkor nyílik ki, ha ült ott valaki-vagy ha rossz. A védence nem követett el Kresz-szabályszegést, csak utolérte a másik kocsit, nem követte, nem kellett megfelelő távolságot tartania. Felmentést kért Cacicra, illetve, ha másként értékel a bíróság, felfüggesztett büntetést és előzetes mentesítést. Ha s sértett családja elégedetlen a horvát biztosító ajánlatával, fizeti a különbözetet a politikus.
Az utolsó szó jogán Radimir Cacic sajnálatát fejezte ki a történtek miatt, a magyar bíróság és ügyészség korrektségét hangsúlyozta az eljárásban. A történtek felidézésekor az ügyvédje álláspontját erősítette meg.
Radimir Cacic, a Horvát Néppárt elnöke, horvát miniszterelnök-helyettes tolmácsai között ül az ellene halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt indult büntetőper tárgyalásán, a Kaposvári Törvényszék tárgyalótermében.
Délelőtt Cacic védőügyvédje, Zamecsnik Péter beszélt. Az ügyvéd azt szeretné elérni, hogy mentsék fel védencét. Amit arra alapoz, hogy nem lehet kizárólagos módon bizonyítani, hogy a baleset azért következett be, mert védence valamilyen közlekedési szabályt szegett meg.
Cacic figyelmetlensége miatt ketten meghaltak a vád szerint. A négytagú vecsési család abban az autóban utazott, amibe hátulról rohant bele a horvát politikus.
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) és a Külügyminisztérium álláspontja szerint a horvát politikus nem élvez mentességet a magyar büntetőjog hatálya alól.
Fotó: MTI, Varga György
Mint arról korábban beszámoltunk: a bíróság áprilisban helyt adott a Marcali Városi Ügyészség indítványának, mely szerint fel kell függeszteni a politikus elleni eljárást. Emellett a bíróság állásfoglalást kért a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumtól arról, hogy a horvát miniszterelnök-helyettest megilleti-e a mentelmi jog, vagyis a horvát parlamentnek hozzá kell-e járulnia az eljárás lefolytatásához, mivel a baleset idején a politikus a Horvát Néppárt elnöke volt.
Nézze meg korábbi videónkat!
Cacic a legutóbbi tárgyaláson nem tudott ésszerű választ adni arra, hogy miért jött aznap Zalaegerszegre. Elmondása szerint egy hologrammos kristályt szeretett volna venni, de konkrét úticélja nem volt.
Ekkor műszaki szakértőket is kihallgattak. Az adatok alapján nem tudták eldönteni, hogy a horvát politikus túllépte-e az autópályán megengedett sebességet, a 130 km/órát. A védelem ezért felmentést, vagy enyhe büntetést vár.
Lipták Györgyné vezette a másik autót. Férje és 81 éves édesanyja meghalt a balesetben. Szigorú ítéletet szeretne, a börtönbüntetésre lenne a számára kielégítő, mondta a Kapospontnak. Azóta sem kért bocsánatot tőle a politikus, tette hozzá.
A KIM, egyetértésben a Külüggyel amellett foglalt állást, hogy a politikust nem illeti meg sem diplomáciai, sem más jogon alapuló mentesség, mivel a baleset idején nem hivatalos célú, előre bejelentett látogatáson járt Magyarországon, így nem hivatkozhat a különleges missziókról szóló New York-i nemzetközi egyezményre. A nemzetközi egyezmény alól kivételt csak az adott ország államfője, miniszterelnöke, valamint külügyminisztere élvez.
Mint korábban megírtuk: a 62 éves Radomir Cacic, a Horvát Néppárt–Liberális Demokraták (HNS) elnöke tavaly január 8-án Varazdinból Zalaegerszegre tartott Chysler típusú személygépkocsijával. 13 órakor az M7-es autópálya somogyi szakaszán a bal oldalon Nagykanizsa felől Budapestre tartott. Előtte, vele azonos irányban, szintén a külső forgalmi sávban haladt Lipták Györgyné, aki a férje Skoda Fabia autóját vezette. A jobb oldali első ülésen 81 éves édesanyját vitte. Hátul ült a férje, és egy másik nő. Elöl bekötötték a biztonsági övet, a hátul utazók nem. Az M7-es sík felületű, hosszan egyenes vonalvezetésű szakaszán autóztak. Az egyenként 3,8 méter széles forgalmi sávok mellett 2, 8 méter széles leálló sáv van. Mellette 0,6 méter széles füves útpadka, majd szalagkorlát. A bal és jobb oldali pályatesteket szintén szalagkorlát választja el egymástól. Borult idő volt, esett, de ennek ellenére jók voltak a látási viszonyok. Az aszfalt nedves volt. Az adott útszakaszon személyautóknak maximum 130 km/órás sebesség volt megengedve.
A vádlott azonban túllépte a megengedett sebességet, későn észlelte az előtte haladó kocsit, nem tartott megfelelő követési távolságot. A vétlen autó bal hátsó részének ütközött. A magyar család autója megpördült, a szalagkorlátnak csapódott, majd az ütközési helytől 109 méterre a haladási irányával ellentétes helyzetben megállt. A hátul ülő nő kirepült a járműből, a pályatest melletti füves-havas lejtőre zuhant. Az ütközés után a vádlott autója a baleset helyszínétől 133 méterre állt meg a külső sávban. A magyar férfi koponya- és agysérülést szenvedett, másnap reggel meghalt a kórházban. A 81 éves nő bordatörést szenvedett, légmellet kapott, fejsérülést szerzett. Két hét múlva elhunyt a kórházban a gondos orvosi kezelés ellenére. A másik nő, aki kirepült a járműből súlyosan sérült: eltört a bordája és a combcsontja, a feje is zúzódott. 12-16 hét alatt gyógyult. Az autót vezető nő könnyebb, 7 napon belül gyógyuló sérülést szenvedett. A vádlott a vészhelyzetet a baleset előtt 1,5 másodperccel észlelte, az elöl haladó autótól 18 méter távolságban volt. A vád szerint a horvát politikus megszegte a közlekedési szabályokat, halálos baleset okozásának gondatlan vétségét követte el. A marcali ügyészség fogházbüntetést kiszabását indítványozta a bíróságnak, valamint azt, hogy a vádlottat tiltsák el a járművezetéstől a Magyar Köztársaság területén. A 870 ezer forint bűnügyi költséget is fizesse meg.
A horvát politikust 2010 nyarán a jogsegélyszolgálat keretében a horvát hatóságok gyanúsítottként kihallgatták. Az ügyben 2011 májusában emelt vádat a Kaposvári Városi Ügyészség halálos közúti baleset gondatlan okozása miatt.
Radimir Cacic 2010 augusztusában úgy nyilatkozott: kész bármiféle ítéletet elfogadni Magyarországtól az általa okozott közlekedési balesetért, és akár börtönbe is vonulna, annak ellenére, hogy ez politikai pályafutásának végét jelentené.
Olvassa el korábbi cikkeinket a témában!
Felfüggesztették a politikus elleni eljárást
Kaposvári bíróság előtt a horvát miniszterelnök-helyettes
Címkék: büntetőper, Cacic, folytatódik, per, tárgyalás, politika