A negyedik osztályban az alapkészségeket, képességeket mérik az írás, olvasás, számolás és a logikai gondolkodás területén. A hatodik, a nyolcadik és a tizedik osztályosoknak matematikai és szövegértési feladatokból összeállított feladatlapot kell kitölteniük - ennek összeállítói arra kíváncsiak, hogy a diákok a tanultakat hogyan tudják alkalmazni valódi problémák, valódi helyzetek megoldásában. A mérés nem a tantárgyi ismeretekre vonatkozik, s nemcsak azt a célt szolgálja, hogy országosan átfogó képet kaphassanak a szakemberek a diákok képességeiről, hanem lehetőséget teremt arra is, hogy az oktatási intézményekben minél inkább tért hódítson a pedagógiai-szakmai értékelés, ismertté váljanak és elterjedjenek annak módszerei, eszközei. Emellett az iskolák számára is hozzáférhetőek lesznek azok az adatok, amelyekkel intézményük helyi szintű értékelését el tudják végezni.

A diákok azonos időpontban és azonos körülmények között oldják meg a feladatlapokat. A dél-dunántúli régióban több mint 36 ezer, ezen belül Somogyban több mint 12 és fél ezer diák – minden évfolyamon több mint háromezer – vesz részt az országos kompetenciamérésben, ők 84 intézmény 173 telephelyén láttak neki a feladatoknak. Az eredményeket, csakúgy, mint a korábbi mérések eredményeit, a www.kompetenciameres.hu oldalon lehet majd megtekinteni. Itt iskolákra és – természetesen csak mérési azonosítóval – diákokra lebontva jelennek meg az adatok.

Tavaly óta újdonság a kompetenciamérésben, hogy a diákokat végigkíséri a negyedik évfolyamon végzett mérésnél kapott azonosító, így a felsőbb évfolyamokon is folyamatosan nyomon lehet követni fejlődésüket. A felmérés kapcsán az ügyfélszolgálat biztosítása, a minőségbiztosítók beosztása, adataik bekérése, a minőségbiztosítók, telephelyi koordinátorok képzése, a minőségbiztosítási jelentések összegyűjtése, a hiányzó mérőeszközök biztosítása, a szoftverek használatának segítése a Somogy Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladata.

Címkék: pedagógia, szövegértés, képességek, kompetenciamérés, logika, kultúra