A pénteki, utolsó tárgyalási napon a Kaposvári Törvényszéken a vád képviseletében Fejér Zsuzsanna ügyész kifejtette: a vádlott figyelmetlenül közlekedett, nem tartott megfelelő követési távolságot, ez volt az oka a balesetnek. A karambol idején nem voltak rossz látási viszonyok, az Országos Meteorológia Szolgálat állásfoglalása szerint 4 km-re vízszintesen megfelelő volt a látótávolság. A sértetti autónak volt világítása, tompított, amint az a kocsit vezető Lipták Györgyné tanúvallomásából tudjuk. Gyér forgalom mellett a horvát politikus későn észlelte a másik kocsit, megpróbált elkormányozni mellette, de nem tudta befejezni a műveletet. A szakértők véleményét elemezve megállapítható, hogy egyikük szerint a vádlott 120 km/óra sebességgel ment, a magyar család járműve 60-70km/órával. A másik szakértő álláspontja az, hogy a 145-150 km/órával érkezett a Crysler, a Skoda 100-110 km/órával haladhatott. A szakértők álláspontjai nem közeledtek, egyikőjük elismerte, hogy 10-15% becslési hiba felmerülhet. Az ügyészség szerint a vádlott ellentmondásosan nyilatkozott a légzsákokról, előbb azt állította, hogy nem működtek, majd fotók láttán azt mondta, hogy működött, de csak lassú ütemben fúvódott fel. A vád szerint a biztonsági övet ugyan több utas nem használta, de ha bekötik magukat, akkor is életveszélyes sérüléseket szenvednek. A helyszíneléskor tapasztalt hiányosságok csak a bizonyításra voltak hatással, a felelősség kérdésére nem, szögezte le az ügyész. Éppen ezért kérte, hogy mondják ki bűnösnek Radimir Cacicot halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétségében, ezért fogházbüntetésre ítéljék, és tiltsák el Magyarországon a közúti járművezetéstől.

A sértett családot képviselő ügyvéd, Gál Zoltán elmondta: a balesetet szenvedett családtagoknak nincs bajuk Horvátországgal, gyakran utaztak oda, támogattak horvát iskolát is, és a vádlottak padján pedig nem Horvátország ül, hanem egy magánember, akik jelenleg kormányzati tényező a szomszédos országban. Az elhunytak aktív, boldog emberek voltak, akiknek vágyaik, álmaik megsemmisültek, az életben maradt Lipták Györgyné, aki bár könnyű sérülésteket szenvedett, be nem gyógyuló lelki terhekkel küzd. Ezután az ügyvéd a vádlott szavahihetőségét vonta kétségbe, egy tűzoltósági felvételt mutatott, amin kinyílt az anyósülés légzsákja is. Az ügyvéd arra utalt, hogy Cacic azóta már a második balesetét követte el Horvátországban, ezt a horvát médiára alapozta.

Zamecsnik Péter, a horvát miniszerelnök-helyettes magyar ügyvédje emelkedett szólásra ezután. Először azt fejtegette, hogy bebizonyosodott, nem ült védence mellett senki, mert megkeresték a magyar határrendészeket, akik nem rögzítettek más belépést. A horvát sajtó értesüléseit az ugandaiéval vetette össze, nem akart foglalkozni vele. Ahány rendőr, tűzoltó, sértett, annyi vallomás, mondta, arra utalva, hogy az ügyben sok az ellentmondás. Van, aki esőről beszél a tanúk közül, az OMSZ jelentés pedig a köd lehetőségét megemlíti, ez a jelenség nem szabályos mértani alakzat, nem behatárolható. Bebizonyosodott, állította az ügyvéd, hogy sem az elöl, sem a hátul ülők nem használtak biztonsági övet. A sértett kocsijának világítása is kérdéses, állítlag egy tűzoltó lekapcsolta a roncson, de ezt nem rögzítette a baleseti helyszínelés jegyzőkönyve. Az idős asszony halála később következett be a kórházban, számos sorsszerű megbetegedéssel küzdött magas kora miatt, így a baleset csak közvetett oka volt elhunytának.

A műszaki szakértők véleményei között azért nem feloldhatatlan az ellentét, mert elfogadták, hogy becslésen és nem pontosan mért adatokon alapulnak a számítások- azon, hogy a sértett azt állította, 100-al haladt. A légzsákra azt mondta az ügyvéd: akkor nyílik ki, ha ült ott valaki-vagy ha rossz. A védence nem követett el Kresz-szabályszegést, csak utolérte a másik kocsit, nem követte, nem kellett megfelelő távolságot tartania. Felmentést kért Cacicra, illetve, ha másként értékel a bíróság, felfüggesztett büntetést és előzetes mentesítést. Ha s sértett családja elégedetlen a horvát biztosító ajánlatával, fizeti a különbözetet a politikus.

Az utolsó szó jogán Radimir Cacic sajnálatát fejezte ki a történtek miatt, a magyar bíróság és ügyészség korrektségét hangsúlyozta az eljárásban. A történtek felidézésekor az ügyvédje álláspontját erősítette meg.

A bírónő, Kostyák Krisztina bűnösnek találta Radimir Cacicot, és 1 év 10 hónap fogházbüntetésre ítélte 3 évre felfüggesztve. 3 évre eltiltotta a közúti járművezetéstől Magyarország területén. Indoklása szerint nem volt megállapítható, hogy a Skoda világítása be volt-e kapcsolva. Azt fogadta el, hogy az utasok nem használtak biztonsági övet. A rendőrségi jegyzőkönyvek pontatlansága, a dokumentáció és a mérések hiánya nehezítette a bizonyítást. A sérettek kórházi kihallgatásán sem kérdeztek rá, hogy milyen látási viszonyok uralkodtak, ezt nem tartották fontosnak. A mentők és a tűzoltók pontosabb vallomást tettek. A bíró elfogadta a köd kialakulásának lehetőségét, de akkor a vádlottnak a látási viszonyoknak megfelelően kellett volna vezetnie, csökkentenie kellett volna a sebességét. A balesetet a követési távolság be nem tartása okozta. A Skoda utasai közül a férfi halálát elősegítette a biztonsági öv be nem kapcsolása, az idős nő későbbi elhunytát viszont más, korral járó betegségei segítették.

Az ügyészség fellebbezett letöltendő szabadságvesztésért, a védelem felmentéséért. Radimir Cacic elfogadta a bíróság döntését.

A Skodát vezető Lipták Györgyné a Kapospontnak elmondta: elégedetlen az ítélettel, enyhének tartja. A helyszínelő rendőrök munkáját kárhoztatta, akik szerinte megijedtek a vádlott diplomáciai mentességétől. A kocsija világítása be volt kapcsolva, állítja, hiszen hosszú évek óta vezet, autópályára nem megy fel lámpa nélkül. Édesanyja be volt kötve, az orvosszakértő is megállapította, hogy a sérüléseit így szerezhette. Lipták Györgyné bízik abban, hogy a másodfokú bíróság szigorúbb, letöltendő fogházbüntetést ró majd ki a vádlottra.

Címkék: Cacic, miniszter, M7-es, horvát, ítélet, baleset, kék hírek