A laikusok számára az URL az, amit a böngésző felső sorába beírnak, hogy kereső nélkül megtaláljanak egy konkrét weboldalt. A marketing funkciója azonban messze túlmutat ezen, akik tudatosan használják az URL-eket, azok komoly előnyökre tehetnek szert a keresőoptimalizálásban.
Az URL magyarázata és felépítése
Mint ahogyan az a bevezetőből is látható, az URL tulajdonképpen egy konkrét weboldal címe, az a link, amelyen keresztül egy oldalt közvetlenül el lehet érni. Aki tudatosan építi fel a honlapját, általában az URL-eket is egy jól meghatározott rendszer szerint építi ki, amely átlátható, következetes és logikus.
Ebben a cikkben körbejárjuk mindazokat a szempontokat, amelyeket az URL-ek kialakításánál figyelembe kell venni.
Egy tipikus URL például valahogy így néz ki: https://valami.hu/rolunk/
Itt a “https” arra utal, hogy egy titkosított protokollt használ, ezzel kapcsolódik az internetre. Ez legtöbbször el is hagyható a weboldal címének begépelésénél. A “valami.hu” a domain neve, az a tartomány, amely a webhelyet jelöli. A “/rolunk/” pedig egy aloldal a domainen belül, amely az adott oldalt jelöli. A domainnevet és a protokoll nevét nem lehet módosítani, tehát ezen belül lehet az aloldalakat valamilyen rendszer szerint struktúrába rendezni. Viszonylag ritkább, de létezik még az aldomain.domain.hu címzés is.
Korábban megkövetelte a böngésző a www előtagot is, de ma már ezt nem kell beírni, enélkül is megtalálja az oldalt a kereső.
Mire érdemes figyelni az URL kialakításánál?
Az automatikusan létrehozott URL-ek sokszor bonyolultak, feleslegesen hosszúak, amelyeket sem a felhasználók, sem a keresők nem szeretnek. Egy jó domainnév mindenképpen sokat számít, de legalább ennyire fontosak az URL egyéb részei is. A WPKurzus tanfolyamaiból rengeteg apró trükköt megtanulhatsz.
A legfontosabb kulcsszó legyen benne az URL-ben, ne csak a tartalomban. Minél közelebb van a domain nevéhez és minél egyértelműbb, annál valószínűbb, hogy jobb találati pozíciót tudsz elérni.
Érdemes az oldalstruktúrát és a névkonvenciókat előre megtervezni. Webáruházaknál például a termékeknél mindenképpen érdemes kategóriákba, alkategóriákba besorolni a termékeket, tehát például “aruhazam.hu/kert/szerszam/kapa/” formában megadni az URL-t.
Az URL legyen beszédes, könnyen megjegyezhető és világos! Sok szóból álló URL-nél használj tagolásként kötőjelet.
Kerüld a kulcsszavak halmozását! Használj átirányítást, ha több URL-hez ugyanaz a tartalom tartozik. Az URL-ben legyen utalás a tartalomra.
Ha nem is az URL a legfontosabb, de hozzájárul ahhoz, hogy előrébb lépj a keresők találati listáiban.