Már első hallásra is eléggé ellentmondást nem tűrő ez a kijelentés, következményeit tekintve pedig még inkább kényszerítő erejű, hiszen a Google, mint a hazai keresések legnagyobb kiszolgálója, elkezdte tűzzel-vassal üldözni azokat a módszereket, melyek révén nem megérdemelt előnyökhöz jutnak weboldal tulajdonosok.

Ezek a nem megalapozott előnyök, mint a legtöbb dolog az életben, nem tartósak, mivel a Google szakemberei számos tekintetben már feltérképezték őket, és 2012. áprilisa (első Pingvin update) óta sok weboldal gazda meg is kapta értük a maga büntetését.

A büntetés nem más, mint a helyezések nagy fokú romlása, ami akár több 100 helyre való visszaesést is jelenthet, de az üzleti és anyagi veszteséghez már elég a Top10-ből való kikerülés is.

Mivel a keresőt használó  személyek túlnyomó többsége már a második oldalt, vagyis a 11-20 helyet elfoglaló oldalakat is csak elenyésző számban nézi meg.



A Google ezt a két szűrőjét Panda és Pingvin algoritmusnak nevezte el, és alkalmanként futtatja le. A ravaszság ebben az, hogy amíg nem fut le egy ilyen szűrő, addig a weboldal tulajdonos mit sem sejt a veszélyből.
Sok lehetséges hiba közül az egyik legjobban feltérképezhető a linkelésekből adódó probléma. Sajnos sok olyan liképítéssel foglalkozó cég van még hazánkban, akik az elavult és veszélyes módszereket gondolják célravezetőnek, és ezzel a gyakorlattal veszélybe sodorhatják az óvatlan weboldal  tulajdonosokat – írja a kulcsszo.hu.

A weboldalunkra mutató linkek akár 40%-ban is képesek befolyásolni helyezésünket a Google keresőben, ezért is érezte elengedhetetlennek a linkek vizsgálatát a kereső óriás. A Yandex, az orosz kereső, pedig már idén teljesen figyelmen kívül hagyta a ragsorolási elvei között a linkeket, mert olyan szintű volt a visszaélés a nagy medve országában. Valószínűsíthető, hogy a Google ezt nem fogja meglépni, de már német, görög, lengyel és japán link hálózatokat is sikeresen felkutatott.

Melyek a veszélyes linkek?

A Google megmondó embere, Matt Cutts idáig többször is nyilatkozott arról, hogy a természetes link szövegek és a linkek származási helye mennyire lényeges szempont az úgynevezett Pingvin büntetés elkerüléséhez. A linkekkel elkövetett „csalásról”  itt olvashatsz, illetve, hogy mit tart a Google annak.

Tartózkodjunk a kulcsszavas linkektől!

A szakmai kifejezéseket mellőzve azokat a linkeket nevezzük kulcsszavas linkeknek, amelyek az adott weboldal kulcsszavait tartalmazzák. Ha például a weboldal autó kölcsönzéssel foglalkozik, akkor az egyik fontos kulcsszava az autókölcsönzés. Ha ezzel a kifejezéssel sok weboldalról mutat link a vállalkozás oldalára, akkor előbb vagy utóbb a Google büntetésére számíthat.

Jó néhány esetben a több weboldallal rendelkező vállalkozások veszélybe sodorják saját holnapjaikat az egymásra mutató linkekkel, mert azok szövegében nem a brand nevet (saját márka nevüket, weboldaluk nevét) használják, hanem kulcsszavakat.

Legyünk óvatosak a linkkatalógusokkal!

A másik igen nagy veszélyt weboldalunkra a gyenge bizalommal rendelkező weboldalak jelentik, pl.: az olcsó linképítéskor használt linkkatalógusok, melyek készítése egykoron iparággá nőtte ki magát. Természetesen, mint minden másban, ebben az esetben sem minden fehér vagy fekete. Vannak a magas bizalommal (Domain Authority) rendelkező katalógus oldalak, mint pl.: a lap.hu oldalai, és vannak a tömegével létezők, amelyek nagy része már nem is rendelkezik a jól ismert Page Rank értékkel sem.

Hogy mennyire megosztja ez a téma a keresőoptimalizálással foglalkozók táborát, azt mi sem bizonyítja jobban, hogy a legnagyobbak között számon tartott entity.hu fórum is elkezdett ezzel foglalkozni, ahol pró és kontra számos vélemény fogalmazódott meg.

Vajon veszélyben van-e a weboldalunk?

Két módja van annak, hogy megtudjuk, leselkedik-e valamilyen veszély weboldalunkra a hibás linkelésekből fakadóan:

1. ha dolgoztattunk már linképítővel, akkor az általa kapott lista alapján látni fogjuk, milyenek a linkek szövegei, illetve milyen típusú oldalakról mutatnak a weboldalunkra. Ezt akár egy laikus is meg tudja állapítani, ha a riportban található linkek forrását megnézi.

2. a másik járható út az úgynevezett linkprofil elemzés, ez egy szolgáltatás, mely során a weboldalunkra mutató valamennyi link feltérképezése után fény derül arra, milyen szintű veszély leselkedik üzleti vállalkozásunk azon részére, amit az interneten végzünk.

Mi tegyünk, ha nincsen minden rendben?

A módszer egyszerű, ahhoz hasonló, amit egy fertőzés esetén tehetünk, el kell távolítani a káros linkeket, melyek a fertőzést okozzák. A linkek eltávolítása alatt, és azt követően viszont a valóban értékes linkek begyűjtése segít az előbbre jutásban, illetve a közösségi oldalakon való erősebb jelenlét valamint olyan marketing eszközök használata, melyek által weboldalunk tartalmait egyre többen látják el megosztásokkal, pluszozásokkal stb. Ezeket a közösségi csatornákon elérhető eszközöket humán értékelésnek számítja a Google, és a helyezések kialakításánál kifejezetten pozitív jelentőséget tulajdonít nekik.

A cél a bizalom helyre állítása és növelése a Google szemében.

Építs kapcsolatokat!

Hogy ne csak a veszélyekről legyen szó, lapunknak azt is elmondta Evenich András a kulcsszó linkmarketing szakértője, hogy a legfontosabb az értékes és érdekes tartalom előállítása, de a keresőoptimalizálás alapja a megfelelő tartalom elkészítése. Természetesen csupán egy jól megírt blogbejegyzés nem képes linkeket szerezni weboldalunk számára, ezért marketing módszerekkel együtt ajánlott alkalmaznunk, hogy tartalmunkat minél szélesebb körben megismerjék a felhasználók.

A fontosabb eszközök: a közösségi marketing és hírlevél marketing használatát ajánljuk, mely révén olyan személyek számára leszünk képesek eljuttatni tartalmunkat, akik már valamilyen szinten kapcsolatba léptek korábban velünk, és ezért számukra releváns lesz az üzenetünk.

A tartalmak készítéséhez pedig az úgynevezett link bait típusú (kreatív) tartalmakat ajánlom, amelyek a közösségi oldalak népszerű tartalmai között is gyakran, sikeresen megjelennek.

A cél ma már nem az, hogy hogyan nyerhetünk még több linket, hanem az, hogy hogyan alkothatunk olyan tartalmat, amit linkelni fognak mások.

A hagyományos linkelésnek nincsen vége, de a mennyiség helyett a minőség legyen a célunk, vagyis inkább magas bizalommal rendelkező webhelyekről gyűjtsünk be link kapcsolatokat, ahelyett, hogy sok kevésbé értékes helyről (link katalógusok és társai), illetve tartsuk szem előtt, hogy a link szövegünk ne tartalmazzon kulcsszót, mert most talán még nem, de később büntetni fogja az ilyen linkeléseket a Google – tanácsolja Evenich András minden weboldal tulajdonos számára.

Címkék: link, kulcsszó, Evenich, optimalizál, marketing, keres, weboldal, google, online, kultúra