Jelentős felújítás indul a MÁV Zrt. lebonyolításában Kaposváron, ahol a vasútállomás nagyszabású rekonstrukciója valósul meg, figyelemmel a műemléki értékek megőrzésére. A felvételi épület műemlékvédelmi szempontú teljes rekonstrukciója mellett az állomáson Kormányablak is létesül, az integrált ügyfélszolgálati fejlesztések részeként 300 négyzetméter területen - közölte a Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. és a MÁV Zrt. a KaposPonttal.
A rekonstrukció kapcsán a belső, utasforgalmi terek úgy kerülnek kialakításra, hogy az a helyi önkormányzat által tervezett Intermodális Csomópont kialakításával összhangba hozható.
/Az Intermodális Csomópont látványtervei/
A projekt támogatási szerződésének aláírása a napokban történik meg, a tervezési munka hamarosan elindul.
A projekt ütemterve szerint – a tervezést és engedélyeztetést követően – a kivitelezés 2014 nyár elején indulhat, s 2015 nyarára fejeződhet be.
Ugyanennek a projektnek a keretében Balatonszentgyörgy állomásépülete is jelentősen megújul (az épület külső homlokzata, belső utasterei és a peron előtető). Az állomás felvételi épületének rekonstrukciója a tervek szerint 2014 júniusában kezdődik. Ezen kívül egy DDOP projekthez kapcsolódóan – melyben a MÁV Zrt. konzorciumi tag – Balatonszentgyörgyön a vizes blokk is megújul, s egyebek közt vizuális utastájékoztató létesül.
A teljes országos program csaknem 10 milliárd forintba kerül. A legnagyobb beruházás a pécsi lesz, 1.7 milliárd forint körüli. A kaposvári állomásra is több százmillió forintot költenek.
/Kaposvár állomás felvételi épületének utcafront felőli képe régen. Forrás: profila.hu korabeli képeslap./
Kaposvár
A megyeszékhelyt a vasút 1872-ben érte el, amikor a Duna-Dráva Vasút megnyitotta a Zákány-Somogyszob-Kaposvár-Dombóvár vonalát. Egy évvel később a vonal Dombóvártól Bátaszékig bővült, és tíz évvel megelőzte a Budapest-Pécsi fővonal megépülését is. Kaposváron ezt követően még négy helyi érdekű vasút épült, ezek időrendi sorrendben: 1894 Kaposvár-Felsőmocsolád, amelyet később, 1906-ban Siófokig továbbépítettek, 1896 Kaposvár-Fonyód, valamint 1900 Kaposvár-Szigetvár és 1905 Kaposvár-Középrigóc, mely utóbbi kettőt a hetvenes évek végén bezártak.
/Kaposvár állomás Pfaff Ferenc építész által tervezett felvételi épülete egykor. Forrás: profila.hu korabeli képeslap./
Felvételi épület
A ma is álló felvételi épület 1898-1899 között épült, tervezője a híres Pfaff Ferenc. Az állomásépület típustervnek is minősíthető, a tervezőnek ezt a jól sikerült alkotását még két másik állomáson is felépítették Versec-en (ma Vrsac) és Szatmárnémetiben (ma Satu Mare).
/Kaposvár felvételi épülete egy régi képeslapon. Forrás: http://keptar.oszk.hu /
A vágányok mellé a személyforgalom és a vasúti üzem helyiségeit hosszú folyosókkal szegélyezett épületszárnyakba foglalja, hangsúlyozott középpontjukban az állomástérről az utas a jegyváltó csarnokba lép. További két hangsúlyos pavilon az épület két végét zárja. Ezeknek a tömböknek az emeletén a vasutasok lakásait helyezik el. Az így adódó hármas tömeghangsúly a legtöbb magyar városi pályaudvart jellemzi.
Címkék: Balatonszentgyörgy, megújul, vasútállomás, kaposvári, Kaposvár, kultúra