Lassan elkészül a tervezete az új közoktatási törvénynek, melyről előreláthatólag szeptemberben vagy októberben dönthet a parlament. Az új alaptanterv rendelkezni fog az óraszámokról, valamint a kötelező óraszám növeléséről. Ez heti két-három plusz órát jelenthet. Emellett elkezdődne az áttérés az egész napos oktatás irányába  - mondta el Hoffman Rózsa államtitkár az MTI-nek.

Az órák hosszának csökkentéséről Hoffmann elmondta: régóta problémát jelent a közoktatás számára, hogy nem képesek végigülni a 45 perces órákat a 6 év körüli gyerekek. A nyári-szünet rövidítéséről kifejtette: várják a javaslatot tevő, konkrét, részletes terveit. Egy biztos, jövőre ez ügyben nem változik semmi, mivel már kiadták a következő tanévet szabályozó rendeletet.

Az új közoktatási törvény szerint a tanároknak a heti 40 órás munkaidő 80 százalékát, összesen 32 órát kell majd az iskolában tölteniük. Az igazgatókra hárul az a feladat, hogy beosszák ez alapján, mennyi legyen ebből a tanítási óra és mennyi az egyéb elfoglaltság. Hoffmann Rózsa szerint: az igazi pedagógusi hivatástudattal rendelkezők amúgy is több időt töltenek a munkahelyükön.

iskola

Megszűnik a túlóra és a fizetett alkalmi helyettesítés fogalma, viszont a pedagógusi-életpályamodell jóval magasabb fizetést biztosít a mostaninál. A tanároknak kell eldönteniük, akarják-e a keményebb feltételekkel bíró életpályamodell, a magasabb fizetésért, vagy maradjon minden a régiben. Az államtitkár szerint a modell 2013 szeptemberében léphet életbe.

Hoffmann cáfolta a szakszervezetek állítását, mely szerint 30-40 ezer pedagógust bocsátanának el. Viszont néhány ezres csökkentés szükségessé válik, a gyermekek számának visszaesése miatt. Állítása szerint ez kompenzálná a nyugdíjba vonulok magas arányát is.

Elkezdődik az új szakmai ellenőrzési rendszer kipróbálása is jövő szeptemberben. Mely egy egységes alapokon nyugvó, hatékony szakmai kontrollt kíván betölteni.

felvételi, középiskola

Az új törvény megnövelné az állami szerepvállalás mértékét, az intézmények fenntartására és a tanügy irányítására egyaránt kiterjedne. Ezáltal meghatározhatóvá válik állami szinten, milyen ismereteket kell megtanulnia a gyerekeknek. Az intézmények tulajdonosává az állam válik, akitől az önkormányzatok átvehetik a fenntartó szerepet, amennyiben biztosítani tudják a felújítás költségeit, a működéshez szükséges tőkét és a tárgyi körülményeket. Amennyiben ez nem teljesül, visszakerül az iskola az állam kezébe.

Központi bérfinanszírozás lép életbe, mely szerint a pedagógusok mindenhol ugyanazt a bért kapják, az életpályamodell szerint. Ez megkönnyítené az önkormányzatok dolgát is.

(Forrás: MTI)

Címkék: Hoffman Rózsa, életpályamodell, közoktatás, oktatás, iskola, kultúra