A szakemberek azt mondják, ez főként annak tudható be, hogy a falvakban van a legtöbb hátrányos helyzetű gyermek. A szentbalázsi iskolások ezen a kisközségi átlagnál sokkal jobban teljesítettek a 2009-es felmérésben, és a korábbi években is. Pedig a tanulók 54%-a hátrányos helyzetű. Nem minden kistelepülésen tudnak ennyit segíteni - ezt mutatják az országos eredmények, mondja az OKÉV regionális igazgatója.
Hatodik évfolyamon például a matematikai eszköztudásban a kistelepülésen élők és a Budapesten lakók között 32 pont különbség van, még a leggyengébbek között is. A szövegértésben pedig 46. A település nagysága szerint javul az eredmény.
Kaposváron például már az országos és a megyei átlag fölött teljesítettek a diákok. Somogy idén is a hátsó harmadban szerepel a 6-8. évfolyamon. Az első mindig Budapest. Leghátul pedig a legelmaradottabb alföldi megyék állnak. A szociális helyzet ugyanis meghatározó. A hátrányos helyzetű szülők gyermekének például nincs számítógépe, sőt néha még asztala sem.
Ez a családi háttér. Ennek indexét egy kérdőív alapján határozzák meg. Ezt azonban a hátrányos helyzetű szülők közül kevesen küldik vissza, ezért nem is tudják beszámolják az eredményekbe. A kaposvári központi iskolában idén ezért már mindenkinek kötelező lesz visszaküldeni a kérdőívet.
Címkék: kompetencia, szentbalázs, felmérés, oktatás, kultúra