Magyarországon 2010 óta több mint 1300 milliárd forintból valósultak meg uniós társfinanszírozással vasúti projektek. Idén minden korábbinál több forrás, közel 300 milliárd forint hasznosul majd kötött pályás korszerűsítésekben. 2020 valódi korszakhatárt jelent a vasúton, hiszen forgalomba állnak az első emeletes motorvonatok - közölte az Információs és Technológiai Minisztérium (ITM) pénteken az MTI-vel.
A közlemény szerint a magas szolgáltatási színvonalú közlekedési hálózatok folyamatos fejlesztése a fenntartható gazdasági növekedés és a javuló életminőség alapfeltétele. A kormány a 2016 és 2024 közötti időszakban összesen mintegy 5000 milliárd forintot fordít a már befejezett, kivitelezés alatt álló vagy előkészületben lévő vasúti és közúti beruházásokra.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium stratégiai célja a vasúti személy- és áruszállítási szolgáltatások színvonalának és hatékonyságának javítása. A tárca alapvető szakpolitikai törekvése, hogy a közösségi közlekedés az egyéni megoldásokkal versenyképes, az igényekhez igazodó, korszerű és összehangolt kínálattal álljon az utasok rendelkezésére. Az ügyfélközpontú, szolgáltatói szemlélet érvényesítése mellett kiemelt elvárás, hogy a helyközi közlekedés gerincét a környezetkímélő vasút adja. A kötött pályás kapcsolatokat javítani kívánják az országon belül, elsősorban Budapest és a megyeszékhelyek között, a főváros és a vidéki nagyvárosok vonzáskörzetében.
Az idén célba érő legfontosabb beruházások Budapest elővárosát érintik: elkészül a Rákos-Hatvan és Kelenföld-Százhalombatta-Pusztaszabolcs vonalszakaszok korszerűsítése is. Vidéken a Püspökladány-Debrecen és Szombathely-Kőszeg vonalak lezáruló fejlesztése emeli az utasok kiszolgálásának színvonalát. Befejeződik a gyors és kényelmes átszállási lehetőséget biztosító kaposvári intermodális csomópont kivitelezése. Nyáron megkezdődnek a hazai vasúthálózat egyik legfontosabb eleme, a fővárosi déli összekötő vasúti híd felújításának és bővítésének a munkálatai.
2020-ban állnak munkába a legforgalmasabb ceglédi és váci vonalon az első emeletes motorvonatok. A tavalyi év végén létrejött támogatási szerződés lehetővé teszi, hogy a következő években összesen 40 darab 600 ülőhelyes elővárosi villamos motorvonatot szállítson le a gyártó a MÁV-START részére. A nagykapacitású járművek üzembe helyezésével 2022 végére Budapest elővárosában évente 60 millió embert szállítanak majd a korszerű DESIRO, FLIRT vagy KISS járművek. A kormány a közlekedési hálózatok minőségét folyamatos bővítésekkel, korszerűsítésekkel közelíti a társadalmi elvárásokhoz, a gazdasági szereplők igényeihez.
Címkék: vonat, vasút, fejlesztés, gazdaság