Dobi István, a Kapos Volánnál működő Autóbusz-közlekedési Szakszervezetek Szövetségének elnöke azzal a meglepő hírrel kereste meg a Kapospontot, hogy kitiltották őket a Füredi úton lévő irodájukból. Gál Zoltán vezérigazgatótól ugyanis ma, szerda reggel a következő rövid levelet kapta:
"Értesítem Önt, hogy 2011. július 1. napjától kezdődően nem járulunk hozzá ahhoz, hogy az Ön által képviselt szakszervezeti szövetség a Kaposvár, Füredi u. 180. szám alatti címet székhelyét használja. Ennek megfelelően ahhoz sem járulunk hozzá ezen időponttól, hogy a szövetség itt irodát működtessen. Kérem, hogy a fentiek alapján a szövetség alapszabályát megváltoztatni, az irodát pedig megszüntetni szíveskedjék."
Dobi István, az AKSZSZ elnöke válaszában érthetetlennek nevezte a levelet, arra hivatkozva, hogy a szóban forgó szakszervezeti szövetséget éppen a vezérigazgató székhelybefogadó nyilatkozata alapján jegyezték be. A vezérigazgató követelését "törvénysértőnek" és "ultimátumszerűnek" nevezte, s leszögezte, hogy annak a jelzett határidőig - péntekig - semmiképpen sem tudnak eleget tenni, annál is inkább, mert ilyen súlyú, a szakszervezet alapszabályát érintő döntés meghozatalára csak a szövetség választmánya jogosult. Egyúttal részletes tájékoztatást kért a Kapos Volán Zrt. vezetőitől a döntés okairól.
Ezzel egyidőben a szakszervezeti vezető kiadott egy közleményt is, amelyben összefüggést lát a kitiltás és az általuk június 29-ére és július 7-ére meghirdetett két órás figyelmeztető sztrájk között. Emlékeztet ebben arra is, hogy "annak idején" szakszervezetük messzemenőkig támogatta Gál Zoltán kinevezését. "Nagyon hamar elfelejtette vezérigazgató úr, hogy a kinevezésében szakszervezetünk támogatta és egyeztetett annak idején Lamperth Mónikával, mint a Magyar Szocialista Párt Somogy megyei képviselőjével és közel 45 perces egyeztetés után, sikerült Gál Zoltán urat a jelenlegi beosztásához juttatni!", fogalmaz Dobi István. Ugyanakkor értetlenségének is hangot ad, amikor arra emlékeztet, hogy a vezérigazgató egy éve még örömmel fogadta és támogatta az AKSZSZ megalakulását és működését, most pedig - érzésük szerint - mindenáron szeretne szövetségünktől megszabadulni.
"Kinek az érdeke, hogy csaknem fél éve a Kapos Volánnál a vezérigazgató folyamatosan provokálja a szakszervezetet, és a társaságnál működő Üzemi Tanáccsal és a Munkavédelmi Bizottsággal sem tudott együttműködési megállapodást kötni?" - teszi fel a kérdést közleményének befejezéséül a szakszervezeti vezető.
Megkerestük az ügyben a másik felet is. A Kapos Volán Zrt.vezetése erre reagálva a következő közleményt juttatta el szerkesztőségünkbe.
A közlemény:
Az AKSZSZ irodahasználati felmondása a Közúti Közlekedési Szakszervezet (röviden: KKSZ) és a Kapos Volán Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (röviden: KVASZ) közötti jogutódlásról szóló jogvita június hónapban történt jogerős bírósági ítélettel történő lezárásának következménye. Ebben az ítéletben a bíróság kimondta, hogy a KVASZ nem jogutódja a KAPOS VOLÁN Zrt.-nél működő KKSZ Alapszervezetnek. Ebből pedig az következik a társaság véleménye szerint, hogy a KVASZ nem Kollektív Szerződést aláíró fél, ezért a Kollektív Szerződés együttműködési megállapodásában az Mt.-ben meghatározottakhoz képest a többlet-jogosítványok a KAPOS VOLÁN Zrt.-nél működő KKSZ Alapszervezetet illetik meg. A KVASZ működési feltételeinek biztosítására az Mt.-ben meghatározottak vonatkoznak. Ebbe pedig nem fér bele az, hogy a szakszervezet működéséhez biztosított helyiségben, egy más szervezet, ezen esetben egy szakszervezeti szövetség működjön.
A KAPOS VOLÁN Zrt.-nél az Üzemi Tanáccsal és a Munkavédelmi Bizottsággal történt megállapodások elmaradásának oka az, hogy a KAPOS VOLÁN Zrt. a jelenlegi nehéz gazdasági helyzetben nem kívánta a társadalmi munkában elvállalt Üzemi Tanács és Munkavédelmi Bizottság tagjait az Mt.-ben meghatározottakon (munkaidő-kedvezmény) felül többlet bérben, illetve jutalomban részesíteni.
A KAPOS VOLÁN vezérigazgatói tisztségét 2008. december 18-tól töltöm be. Kinevezésemre egy sajnálatos esemény miatt került sor, ugyanis elődöm a sokak által és általam is tisztelt Torma Kálmán hosszú, súlyos betegség után 43 éves korában elhunyt. Kinevezésemet megelőzően - mintegy 20 éven keresztül - a KAPOS VOLÁN Zrt.-nél és jogelődjeinél gazdasági igazgatói posztot láttam el. Majd egy éven keresztül helyettesítettem Torma Kálmánt betegségének ideje alatt, emellett saját munkakörömet is elláttam. Én ezen időszak alatt végzett munkámnak tulajdonítom kinevezésemet. Szakembernek tartom magam és jelenlegi fő feladatom, hogy a KAPOS VOLÁN Zrt. a lehető legkisebb költséggel, a körülményekhez képest a lehető legmagasabb színvonalon lássa el Somogy megye helyközi közösségi közlekedésének feladatát.
Gál Zoltán vezérigazgató
Címkék: Gál Zoltán, szakszervezet, Dobi István, Volán, sztrájk, politika