Szorolapok

Egyelőre főleg a háttérben, a személyes megkeresések szintjén zajlik a kampány a megyében. Az általunk megkérdezett politikai elemzők azt mondják: nem lepődnének meg, ha több kis párt már az első csatában, azaz a kopogtató-cédulák összegyűjtésén elvérezne.

Még javában az ajánlószelvények gyűjtésére összpontosítanak a pártok, emiatt nehéz is lenne megítélni, melyiknek hogyan sikerül majd mozgósítania. Márpedig ezen dől el majd minden.

A szokásos sajtóüzengetésen kívül a politikai óriásplakátok feltűnése jelezte először az utca emberének, hogy elkezdődött a kampány. A mostani tacepaózás legszembeötlőbb ténye: az MSZP a párt nevét és emblémáját a háttérbe szorította, a jelöltjei arcát és nevét jeleníti meg, ráadásul „felfedezte” a piros-fehér-zöld sávot.

A napokban nagy visszhangot kiváltó taszári fiaskó a lehető legrosszabbkor jött a somogyi szocialistáknak. Ezzel a politológus is egyet ért. Návai Zoltán azt mondja: nemhogy helyi, de országos szinten sem látni, hogy összeállt volna az MSZP kampánystratégiája.

- Egyrészt biztosra vehető, hogy a sikerpropaganda nem jön be az MSZP-nek – érvel Návai. – Másrészt a „démonizáljuk Orbánt”-, és az „ígérjünk jólétet”-fogásokat már eljátszották 4, ill. 8 éve, ezek most utánérzésnek tűnnek.

Eddig az ún. pozitív üzenetek nem sokat hoztak a kormányzópárt konyhájára: korábban a távfűtés áfájának a csökkentése, majd az szja-módosítás sem lendített a népszerűségükön. Egy Lamperth-próbálkozást jegyezhettünk még fel, miszerint az MSZP-kormány többet adott Kaposvárnak, mint a Fidesz-kabinet. Ám annyira erős az elmúlt 8 év iránti ellenszenv a választókban, és olyan nagy a két politikai erő megítélése közötti különbség, hogy ezt mi sem jelzi jobban, minthogy még a Fidesz sem méltatta tényszerű, elemző válaszra.

Szintén a régi recept „felmelegítése” a kaposvári MSZP irányvonala: támadni a polgármestert. Ám több politikai elemző is egyöntetűen rámutatott: ez korábban sem vált be, ráadásul Szita Károly mindig is népszerűbb volt helyben, mint a pártja, tehát most, egy sokkal kedveltebb Fidesz politikusaként még kevésbé gyengíthető így. Vagyis: érzékelhetően nagyon nehéz fogást találni a megyeszékhelyen a Fideszen és annak erős emberein. Ezt felismerhették lamperthék, ezért próbálkoztak legutóbb feleleveníteni a másfél hónapos Jégcsarnok-ügyet – mutatott rá az egyik elemző. (A sportcsarnok, így a hozzá tartozó jégcsarnok első számú vezetője Dér Tamás, aki egyben a Fidesz városi elnöke is – a szerk.).

- A szórólapozás is beindult, a 6-os barcsi kerületre láthatóan jobban összpontosít a Fidesz – így az egyik kaposvári újságíró. – 4 éve ott Gyenesei nyert MSZP-támogatással: azonnal „ráharaptak” a szórólapján az azóta elhunyt fideszes képviselő megjelenítésére. A Fidesz szórólapjai akárcsak az egész kampánya, az üzeni: itt az idő, ebből elég volt, tegyük rendbe, amit elrontottak. Gondosan kerüli a hogyan fejtegetését. Ehhez hasonlóan, persze, radikálisabban is, teríti üzeneteit a Jobbik: nemzeti színű szimbólumokkal és egyszerű, közérthető jelszavakkal operál: rendet, csendőrséget, Magyarország a magyaroké, stb. A szórólapjain is a két ismert embere ott áll a helyi jelölt mögött. Ennek szinte az ellentéte az LMP: arctalan, nincs mediatizált megjelenése, könnyen érthető üzenetei.

Egy másik helyi elemző azt hangsúlyozza: a Jobbik szívósan járja a vidéket, több somogyi városban is meggyőző tömeg fogadta Vonáékat. Ugyanakkor az MDF-nek sem a Somogyérttel, sem az SZDSZ-szel nem sikerült létrehoznia a közös listát. Ez nem lett volna feltétlenül hátrányos, ha nem a nyilvánosság előtt zajlik mindez, így rossz üzenete volt: nem képesek az összefogásra. A párt két médiaarca nem túl népszerű – jelzésértékű, hogy Herényi Károly már el sem indul Somogyban –, a helyiek pedig ismeretlenek.

- A Fidesz bejáratott emberekkel indul a 3-mas (Siófok), a 4-es (B.boglár) és az 5-ös (Marcali) választókerületben – veszi sorra Katona József médiaszociológus. – Az 1-esben Heintz Tamás is lényegesen ismertebb, mint 4 éve, amikor először mérették meg; a 2-esben pedig Gelencsér Attila megyei közgyűlési elnökként kedvező helyzetből vághatott neki a kampánynak. Mindkét jelölt esetében látszik a törekvés, hogy a népszerű Szita Károllyal közösen szerepeltessék őket, ami a párt részéről logikus lépés. Jelenleg a 6-os somogyi választókerület tűnik a Fidesz legkevésbé biztos pozíciójának: nemcsak azért, mert 4 éve itt vesztettek Gyeneseivel szemben, hanem azért is, mert teljesen új jelölttel kellett kiállniuk. Csakhogy még egy feltételezett, a legutóbbihoz hasonló, második fordulós MSZP-s visszalépés Gyenesei javára (esetleg fordítva) sem kecsegtet közel sem olyan eredménnyel, mint 2006-ban. Másrészt a Fidesz „új embere” (Karvalics Ottó – a szerk.) olyan ismert, mint a régi, legalábbis Barcson.

- Elképzelhető, hogy a Fidesz Somogyban túlnyeri magát, vagyis elviszi mind a 6 egyéni mandátumot – összegez Návai Zoltán. – A Fidesz láthatóan tanult a hibákból, a megmondó embereit visszafogja, nem akar a 2006-oshoz hasonló túlígérgetésekbe sem belemenni, miként a negatív kampányba sem. Ők a nyugodt nyerő, láthatóan egyben van a kampánystratégiájuk, és a többiek nem is tudnak nagyon mit kezdeni vele. Ám azért azt világosan látni kell: a kétharmados kormányzáshoz a 176 egyéni kerületből több mint 150-et meg kellene nyernie!

Összességében eddig a kampány Somogyban kevésbé látványos: ez még nem a tömegrendezvények ideje, ugyanakkor a médiában sem erős intenzitású. Inkább a „földharcok” jellemzik, vagyis a pártaktivisták személyesen keresik a választókat (ne felejtsük, az első csata a kopogtató-cédulák gyűjtése). Most mindegyik párt erre összpontosít. Nagy kérdés, hogy a kicsiknek sikerül-e, ill. hány helyen összegyűjteniük a minimálisan szükséges 750 ajánlószelvényt. Könnyen lehet, hogy már az első csatában többen elvéreznek.

Jelenlegi szavazásunkon fejtse ki Ön is az álláspontját.

Címkék: Választás2010, politika