A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. szakmai és pályaorientációs napot szervezett annak kapcsán, hogy hidrogén üzemanyagcellás autóbusz közlekedik ebben a hónapban Kaposváron. A szakmai és Pályaorientációs programra érkező középiskolások a technológia elméleti alapjaival, a töltési technológiával és a hidrogén üzemanyagcellás autóbusszal ismerkedhettek meg egy bemutatón és egy próbaúton.
A programot Dr. Mészáros Virág, a HUMDA vezérigazgatója és Dr. Gombos Péter, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Kaposvári Campusának campusfőigazgató- helyettese nyitotta meg. A HUMDA Zrt. szakértői Dr. Háber István Ervin, a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Kar Gépészmérnöki Tanszékének adjunktusa, Mayer Zoltán, aki egybne a Magyar Hidrogén és Tüzelőanyag-cella Egyesület titkára mellett többek között Molnár Szabolcs, az Energiagazdálkodási Tudományos Egyesület főtitkára, az MVM termelés felügyeleti igazgatója és Dr. Csapóné Bozsoki Mariann, a Kaposvári Közlekedési Zrt. telephelyvezetője tartott előadást az érdeklődőknek.
A prezentációkat követően a roadshow eddigi állomásainak közösségi közlekedési szolgáltatói vitatták meg egy kerekasztal beszélgetés keretében az üzemeltetési, oktatási és az infrastruktúra működtetési tapasztalatokat. A hidrogén hajtáslánc egyéb felhasználási területei és a flottaépítés megtérülési, támogatási kérdései is terítékre kerültek a kerekasztal során.
A rendezvény szerves része a hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszprojektnek, amely korábban Debrecenbe, Miskolcra és Kecskemétre is ellátogatott. A következő hónapokban Zalaegerszegen és Győrben közlekedik az autóbusz.
A Solaris Urbino 12 hidrogén üzemanyagcellás busz 2024 áprilisában közlekedik Kaposváron. Több különböző útvonalon is részt vesz az utasforgalomban, a tesztidőszak alatt az utasok díjmentesen próbálhatják ki a működése során káros égéstermékek helyett csak vízgőzt kibocsátó, alacsony zajterheléssel üzemelő autóbuszt. A pontos menetrend itt érhető el.
A 89 utas szállítására képes, háromajtós hidrogénbusz 12 méter hosszú. A hajtáslánc lelkét jelentő, Ballard Power Systems gyártmányú 70 kW teljesítményű üzemanyagcella-modulban a betankolt tiszta hidrogéngáz és a légköri oxigén elektrokémiai reakciója révén elektromos áram, melléktermékként pedig vízgőz keletkezik. A jármű közvetlen mozgatását villanymotor biztosítja, köztes energiatárolóként pedig egy vontatási akkumulátor is található a rendszerben.
A HUMDA kiemelt figyelmet fordít a pályaorientációra, a jövő hidrogéntechnológiájában jártas szakértő nemzedékének támogatására és képzésére a teljes hidrogén értéklánc mentén. A hidrogéntechnológiai iparágnak már rövid távon is szüksége van közép- és felsőfokú szakképzettséggel rendelkező szakemberekre: szerelőkre, karbantartókra, szakmérnökökre, projekt menedzserekre, adminisztratív támogatásra. A Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Kaposvári Campusának gépész- és villamosmérnök hallgatói, valamint a Kaposvári, a Dunaújvárosi, a Tolna megyei és a Székesfehérvári Szakképzési Centrum technikus diákjai vettek részt a pályaorientációs napon.
A HUMDA számára a szemléletformáláson túl az adatgyűjtés és a Zöld Busz Programból származó üzemeltetési adatokkal való összehasonlításon alapuló elemzések készítése a projekt célja. A kapott adatokkal felvértezve segíteni tudjuk a zéró emissziós járművek és a hidrogén technológia iránt érdeklődőket a beszerzési döntések meghozatalában, a környezetileg, technológiailag és gazdaságilag együttesen értelmezhető megoldások létrehozásában.
Címkék: humda, pályaorientációs nap, kaposvár aréna, kis szines, kaposvár