Február 1-jén civil és állami érintettek részvételével indult meg a KRESZ bringás vonatkozásainak frissítéséről szóló munka Révész Máriusz kerékpárügyi kormánybiztos hivatalában.

A Kerékpáros Miskolc Egyesület és a Kerékpárosklub közösen terjesztette be javaslatait a kötelező előzési oldaltávolság és a kerékpáros utca fogalmának bevezetéséről, a kötelező kerékpárút-használat megszüntetéséről, a gyengébb közlekedők védelméről és további kérdésekről.

A biciklis egyesületek úgy módosítanák a közlekedési szabályokat, hogy

  • bevezetnék a kötelező oldaltávolság betartását, ha valaki kerékpározót előz – eszerint lakott területen belül minimum 1 méteres, lakott területen kívül minimum 1,5 méteres előzési oldaltávolságot kellene tartania az autósoknak, hogy ne sodorjanak el senkit
  • felülvizsgáltatnák a kötelező kerékpárút-használatot, ugyanis az önálló kerékpárutak nagy része nem illeszkedik a közlekedés rendszerébe, és nem alkalmas a biztonságos és gyors közlekedésre sem – ezért azt kérik, ne legyen kötelező a meglévő bicikliúton haladni
  • bevezetnék a "kerékpáros utca" fogalmát – ez azokra az utcákra vonatkozna, ahol a kerékpározóknak előnye van, ahol lehet egymás mellett is szabályosan tekerni, autóval tilos kerékpárt megelőzni, illetve alacsonyabb sebességgel szabad csak menni
  • bevezetnék a gyengébb közlekedők védelmét – ez azt jelentené, hogy a gyalogosokra, kerékpárosokra és főleg a gyerekekre, az idős és mozgáskorlátozott személyekre is különös figyelmet kellene fordítania a járművezetőknek
  • engedélyeztetnék az egyre népszerűbb gyermekszállító utánfutókat
  • szabályoznák a gyerekekkel járdán tekerést, jelenleg ugyanis az út használatától tiltott 12 éven aluli gyermeket csak az úttestről kísérhetik a szülei
  • engedélyeznék a bolyban haladást, ami a kerékpársportolók haladását és megelőzését könnyítené meg
  • felmentenék a sportolói licenccel rendelkezőket a kötelező csengő- és kerékpárút-használat alól
  • eltörölnék az életszerűtlen sebességkorlátozásokat, most ugyanis hét különböző sebességhatár vonatkozik a kerékpárral közlekedőkre, miközben nem kell – és elvárhatatlan is lenne – sebességmérőt szerelni minden biciklire
  • körforgalomban ne legyen kötelező biciklivel és motorral jobbra tartani, illetve csak kanyarodás előtt kelljen kézzel jelezni, kanyarodás közben meg lehessen fogni a kormányt
  • életszerűbbé tennék az utóbbi időben terjedő közvetett balra fordulási helyek használatát, ezeket jelenleg csak tolva szabad megközelíteni.
  • az előretolt kerékpáros felállóhelyeken megálló autóvezetőkkel szemben is fel kéne lépnie a szabályozásnak
  • vizsgálatra és előkészítésre javasolják a piros lámpánál jobbra kisívben kanyarodás, illetve T alakú kereszteződésben a járda melletti továbbhaladás engedélyezését
  • pontosítanák a balra kanyarodás, a kerékpár fogalmának megfogalmazását, illetve az elsőbbségadást jelző kiegészítő táblák kiigazítását is

A módosítások bevezetésének időpontjáról egyelőre nem született ígéret, de mint írják, február közepére részletesebben kidolgozott javaslatokat kért a minisztérium.

Címkék: kerékpárosklub, javaslat, kresz, szabályok, kerékpár, változás, kis szines