A statisztikák szerint Magyarországon tavaly 300 olyan közúti baleset történt, amelyben a sofőr, akárcsak egy pillanatra is, de elaludt a volánnál. Becslések szerint hazánkban 2-300 ezer ember szenved alvászavarban.
- Találkoztunk már olyan beteggel, aki felébredt arra, hogy fullad éjszaka, de ez a ritka eset, ez igen ritkán fordul elő. Általában a fáradtság, kimerültség, a fejfájás, a beállíthatatlan magas vérnyomás, a szívritmuszavarok hívják fel a figyelmet, illetve hát a leggyakoribb az, hogy a feleség veszi észre - mondta Dr. Kopcsányi Rita, kardiológus.
Ez a fajta alvászavar ugyanis négyszer gyakoribb a férfiaknál, mint a nőknél. Januártól a háziorvosok a vérnyomásmérés, a látás- és a vércukorszint vizsgálat mellett egy kérdőívet is kitöltetnek az alkalmassági vizsgán. Ez alapján dől el, kiknek kell az egyelőre még nem túl sok helyen működő alváscentrumokba menniük.
Szita Dezső, autósoktató évtizedes tapasztalattal a háta mögött maga is veszélyesnek tartja a sofőrök kialvatlanságát. Ezért az alvászavar szűrését jó ötletnek tartja, azt azonban nem, hogy jövőre már 18 éves kortól lehet majd 3,5 tonna feletti teherautót vezetni.
- Mivel kevés a vezető, mert úgymond megszűnt a hivatásos jogosítvány, amit ugye jó pár évvel ezelőtt alkalmaztunk és ebből kifolyólag most így próbálják kicsit, hogy előbb kerüljenek volánhoz, illetve a sofőrhiányt meg tudják ezzel oldani, de annak ellenére óriási felelősség, én értek vele egyet, mert azért legyen egy olyan vezetői tapasztalat, amivel egy ilyen nagy tonnás járműbe beül és azt irányítja a forgalomban - tette hozzá Szita Dezső, oktató.
A C kategóriás jogosítvány korhatárának csökkentésétől a kormányzat valóban a munkaerő-gondok megoldását reméli. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium néhány éven belül 15-20 ezer új munkahellyel számol.
Címkék: alvászavar, vizsgálat, január, jogosítvány, kis szines