A MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságának tájékoztatása szerint a V43 sorozatú mozdonyok kiválasztását az 1960-as évek elején a megterhelő áruszállítási feladatok sürgették. Az új jármű beszerzése a vasút-villamosítás egyébként igen gazdaságos és kapacitásnövelő gyorsításának is előfeltétele volt. Később a GYSEV is belépett a mozdony üzemeltetői közé. Az első 7 mozdony külföldön történt elkészítését nagy sorozatú hazai gyártás követte mintegy két évtizeden át.
A mintegy 150, főként mozdonyvezető és gépész vendég részvételével zajló ünnepi ülés programjában előadások hangzottak el a mozdonytípus hazai gyártásának kezdeteiről, a sorozat előállításának kiterjesztéséről a villamos berendezéseket előállító Ganz Villamossági Művekben és a járműszerkezeti részt készítő Ganz-MÁVAG-ban. Szó esett a MÁV-nál és a GYSEV-nél szerzett üzemeltetési és javítási tapasztalatokról, valamint a mozdony hosszú élete során elvégzett átalakításokról. A hallgatóság érdekes információkhoz jutott a Szili mai szerepe, karbantartása és javítása kapcsán is.
Az M61-es dízelmozdonyok – a közkedvelt Nohabok – kiemelkedő szerepet vállaltak a magyar vasúti szállítási feladatokból. Kezdetben a teherszállításban, majd a minőségi expressz- és gyorsvonatok élén, szinte a teljes fővonali hálózaton teljesítettek szolgálatot. Selejtezésük után is igen jelentős szerepet töltenek be a még megőrzött járművek, elsősorban a vasútbarátok legfőbb kedvenceiként. Évről- évre csodálatos látvány a csíksomlyói búcsúra igyekvők zarándokvonata élén a Nohab, mint a historikus járművek „vezére”. Impozáns megjelenése, klasszikus formái, dízelmotorjának kellemes „duruzsolása” felkeltik a megfigyelők érdeklődését. Éppen ezért az emléknapon szó esett a járműtípus kiválasztásának történetéről, kezdeti intenzív tehervonati felhasználásáról, a kormányzati különvonatoknál betöltött szerepéről.
Külön érdekessége a járműtípusnak, hogy éppen a Magyar Vasúttörténeti Park elődjében, az egykori „Hámán Kató” fűtőházban üzemeltették, javították. A mozdony itt élte fénykorát, innen látta el szinte az összes Budapestről kiinduló gyors és expressz vonat pontos és megbízható továbbítását. Később a Balaton két oldalán teljesítettek szolgálatot. A mozdonyok Tapolcán fejezték be hivatali pályafutásukat.
A Magyar Bélyeggyűjtők Országos Szövetségének szervezésében Országos Vasútmotívum Kiállítás nyílt június 5-én, a Vasúttörténeti Parkban. A Magyar Posta a kiállítás megnyitásával egy időben az M61-es (Nohab) valamint a V43-as (Szili) mozdony magyarországi forgalomba állításának 50. évfordulója alkalmából bélyeget bocsátott ki, amelyek ünnepélyes forgalomba helyezésére aznap került sor. A kiállítás 2013. július 7-éig várja a látogatókat.
Címkék: évszázad, mozdony, vonat, vasút, kis szines