A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium javaslatot tett, amely szerint a szolgáltatók márciustól már 60 nap után ki tudják kapcsolni a nem fizető áram- és energiafelhasználókat a rendszerből. A közlemény szerint azért volt szükség az időtartam lerövidítésére, mert 90 nap alatt annyi tartozást halmoznak fel a késők, amennyit a szociális szervek segítségével sem tudnak a későbbiekben kiegyenlíteni.

Ha a 60 napos türelmi időt bevezetik, a kormánynak azzal is számolnia kell, hogy mire a rászorulók hozzájuthatnának az összeghez, addigra már kikapcsolták az áramot vagy a gázt. Ezek után nehéz segíteni, hiszen nincs olyan támogatás, amely a visszakapcsolási díjat finanszírozza. A szociálisan rászoruló fogyasztókat a kormány az előre fizető mérőórákkal és az átalakított lakástámogatási rendszerrel védené. Győri szerint a szolgáltatók kötelezettsége a védendő fogyasztóknak felajánlani az előre fizető mérőórák felszerelését, ennek ellenére eddig néhány száz helyen alkalmazták, pedig lenne rá igény.

- Elvileg a rendelkezésnek lehetnek pozitív hatásai is, hisz az adósság rövidebb ideig halmozódik - véli Szabó János kaposvári szociológus. A szakember hozzátette: veszély azonban, hogy a segítő intézmények felkeresése általában akkor történik, amikor a kikapcsolás már megtörtént és a család/egyén a rendelkezésre álló forrásaiból már nem tudja félretenni a befizetni valót, és az újrakapcsolásnak is jelentős költségei vannak!

- A szolgáltatók tapasztalataink alapján jellemzően nem, vagy alig biztosítanak részletfizetési lehetőséget a már hátralékos ügyfeleknek, az egy összegű visszafizetés viszont számukra aránytalanul nagy, vállalhatatlan teher - mondta el Szabó János. Úgy véli, egy „ördögi kör” alakulhat ki, ha a gáztartozás miatt kikapcsolják a gázt, akkor a családok/egyének nekiállnak villannyal fűteni ( hiába szólunk előre, ismertetve ennek veszélyeit) - ami megemeli annyira az áramfogyasztásukat, hogy a leolvasáskor biztos, hogy hátralékuk lesz- amit természetesen nem tudnak befizetni.

- A családok, egyének elvileg az adósságkezelési szolgáltatásunkba bekerülhetnek, de ez a szolgáltatás csak azon családoknak tud érdemi segítséget nyújtani, akik még rendelkeznek bizonyos (25%-os) önerővel, mert az állam csak az e feletti részt támogatja - véli a szakember.

Hozzátette: egybehangolt, összetettebb intézkedéssorozatra lenne szükség, megtartva az adósságkezelés jelenlegi elemeit, azt országosan ki kéne terjeszteni. (Jelenleg csak a 40 000 lakost meghaladó településeknek kell működtetniük.) Az előrefizetős mérőórák felszerelését ki kéne terjeszteni, mert ezzel a fogyasztás tervezhető, és hátralék sem tud keletkezni, így visszakapcsolási költségek sincsenek.

A SzocioNet regionális módszertani központjába 2010-ben az adósságkezelő csoportnál 561 fő (ebből 252 az újonnan regisztrált kliens fordult meg.

Az E.ON közleménye

2008-hoz képest jelentősen növekedett az ügyfelek hátraléka és az adatok azt mutatják, hogy ez a tendencia egyelőre folytatódik. Ráadásul a jelenleg érvényben lévő kilencvennapos kikapcsolási türelmi idő hosszú távon nem jelent a fogyasztóknak valódi megoldást számláik kifizetésére, viszont az ügyfelek fizetési hajlandóságát rontja, és így egyre többen utalnak késve; a fogyasztók sokszor úgy gondolják, ráérnek még a számla kifizetésre, és az energia díjára, mint hitelre tekintenek. Sokan nem gondolnak arra, hogy az egyhavi átlag számlát sokkal könnyebb kifizetni, mint a három hónap alatt felhalmozódó, akár több tízezres számlatartozást. Ez sok esetben egyre nagyobb összeg felhalmozását okozta, aminek egyenes következménye, hogy egyre kisebb az esély a teljes összeg rendezésre.

Az áram- és gázhasználók összességében több tízmilliárd forinttal tartoznak az Eonnak. Harminc napon túli hátralékaink mértéke 2009-ben mintegy harminc, 2010-ben további közel húsz százalékkal nőtt. Összességében tavaly a teljes ellátási területünkön 55 ezer ügyfélet kapcsoltak ki a szolgáltatásból. Tapasztalataink szerint az ügyfelek kétharmada kéri a visszakapcsolást, a többi szerződést megszüntetik. Utóbbiak új igényként, illetve más családtag nevén sokszor visszaszivárognak.

Átmeneti fizetési nehézségek esetén ügyfeleink adott feltételek teljesülése mellett élhetnek részletfizetési lehetőséggel. Amennyiben a részletfizetésnek egyik fél részéről sincs akadálya, úgy erről külön megállapodást kötünk ügyfelünkkel. Részletfizetési kérelmet minden esetben írásban kell társaságunk felé jelezni.

A jelenleg érvényben lévő hatályos jogszabályok szerint, összeghatártól függetlenül, a 90 napon túl nem fizető lakossági ügyfeleket kapcsolhatjuk ki a villamos energia, illetve földgáz-szolgáltatásból. A kikapcsolás a legvégső megoldás, többlépcsős egyeztetés előzi meg. Két alkalommal postázunk fizetési felszólító levelet, melyben a kikapcsolás lehetőségére is felhívjuk a figyelmet. A levelekben tételesen felsoroljuk a fogyasztó tartozását bizonylatszám, esedékesség és összeg szerint. Harmadik alkalommal már konkrétan kikapcsolási értesítő kerül kiküldésre tértivevényesen, amely értesítőben megadjuk azt a 30 napos időintervallumot, amelyben a fogyasztót kikapcsolhatjuk a szolgáltatásból. Abban az esetben, ha ügyfelünk ezt követően sem rendezi a tartozását, akkor a kikapcsolási felszólítóban megjelölt időszakban a folyamatos áram/gázszolgáltatást megszüntetjük.

 

Címkék: türelmi idő, tartozás, gáz, kis szines