A meteorológusokból, vízügyi szakemberből, vízirendőrökből álló ötfős csapat kora reggel indult útnak Siófokról és mintegy hat órás túra után értek a túlpartra, Alsóörsre. Horváth László, a balatoni vízirendészet parancsnoka szerint eseménydús órákat éltek meg, a legextrémebb helyzetekbe is kerültek és számos olyan tapasztalattal is gazdagodtak, amely még őket is meglepte. A csapat a jégvastagságot mérte s rögzítette GPS pozícióba, feltérképezték a területet, vízmintákat vettek. Tizenkét centi alatti jégvastagságot általában sehol sem mértek, összefüggő jégtakaró borítja a tavat, de a tapasztalt szakemberek szerint azt sohasem lehet kijelenteni, hogy az egész tó biztonságos. Mindig vannak életveszélyes szakaszok. Láttak négy centis jeget is, és volt, hogy nullára csökkent a jégvastagság. Alsóörs előtt például, a parttól 2000-2200 méterre például hullámzott a víz. Nem lehet tudni, hogy egy hőforrás, vagy más okozta-e, de egyáltalán nem volt befagyva a tó. Az expedíció vezetője dr. Horváth Ákos, a siófoki obszervatórium vezetője volt, ő ment elöl, egy különleges eszközzel tesztelte a jeget. A többiek mögötte, műszerekkel mérték a távolságokat, rögzítették az eredményeket, megjelölték pontosan valamennyi fúrás helyét.


A jeges expedícióA jeges expedícióA jeges expedícióA jeges expedícióA jeges expedícióA jeges expedícióA jeges expedícióA jeges expedícióA jeges expedícióA jeges expedícióA jeges expedícióA jeges expedícióA jeges expedícióA jeges expedícióA jeges expedícióA jeges expedícióA jeges expedícióA jeges expedícióA jeges expedícióA jeges expedíció
A jeges expedíció
A galéria megtekintéséhez kattintson a képre!

Ebből is látszik, hogy az expedíció semmit sem bízott a véletlenre. Különleges felszereléssel készültek az útra, a legkülönfélébb biztonsági felszereléseket vitték magukkal, egyebek mellett egy speciális járművet is. A tapasztalt csapat nem volt veszélyben egyetlen percre sem, bár kerültek nehéz helyzetekbe. De aki nem ennyire felkészült, nincs felszerelkezve, annak kockázatos egy ilyen kirándulás. A veszélyeket ugyanis nem lehet előre látni. Öt kilométernyire mindegyik parttól, amikor a látótávolság lecsökken, és csak tájolóval és GPS-sel lehet tájékozódni a jeges szélben – ez életveszélyes mutatvány azoknak, akik nem felkészültek. Úgyhogy "civileknek" , felfedező hajlamú korcsolyázóknak egy ilyen túra nem ajánlatos. Tömeges rendezvényre egyáltalán nem alkalmas ez a terep, legfeljebb néhány embernek, kijelölt pályán, szigorú biztonsági intézkedések mellett. És bárki ilyen rendezvényt szervez, nagyon fontos, hogy legyenek a mostani expedícióhoz hasonló "előfutárai,", akik feltérképezik és letesztelik a területet.
Hogy milyen veszélyeket rejt a téli Balaton, a csapat tagjai mindjárt be is mutathatták az érintetteknek. A parton korcsolyázók, érdeklődők úgy szemlélték őket, mint valamiféle különleges sarkvidéki expedíció tagjait. A nézelődőket letesztelték: milyen távolságról lehet meglátni a veszélyes helyeket a tó jegén. Az eredmény is azt bizonyította: a legbiztosabb a legfeljebb száz méteres parti sávban maradni.
A nem mindennapi expedíció tagjai több mint tíz kilométert tettek meg, ami bizony nagyon embert próbáló feladat. Utoljára, úgy tudni, ilyen küldetésre, tudományos céllal az 1800-as évek végén vállalkoztak utoljára. S hogy a mostani csapat útra kel-e? Most az utolsó pillanatot használták ki, hiszen csütörtöktől enyhül a fagy szorítása. De ha lehetőség – és persze szükség – lesz rá, újra nekiindulnak.

A csapat tagjai:

Dr. Horváth Ákos meteorológus /OMSZ Balatoni Obszervatórium
Simándi István, meteorológus mérnök / a fenti
Verb István r. százados /Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság
Szisszenstein Ferenc vízügyi mérnök, szakaszmérnök / Balatoni Vízügyi Kirendeltség munkatársa
Horváth László r. alezredes, rendőrségi főtanácsos, kapitányságvezető / Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság

Címkék: expedíció, jég, vízirendészet, Balaton, kis szines