Az elmúlt hetek csapadékos és igen változékony téli időjárása jelentősen kedvezett a kátyúképződésnek, illetve a burkolatállapotok romlásának. Ugyanis a fagyási és olvadási ciklusok gyakori váltakozásának köszönhetően az elöregedett burkolatú 30 ezer kilométeres közúthálózaton könnyebben keletkeznek úthibák. Sok esetben a nappali plusz hőmérsékletek esetén a csapadék, illetve a víz beszivárog a burkolat repedéseibe, éjszakánként pedig megfagy, ezen periódus folyamatos váltakozásának eredményeként pedig megnő a kátyúk száma a közutakon.

Jelenleg a cég kapacitásait nagymértékben lekötik a hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkálatok, ugyanakkor télen is, amennyiben az időjárás is engedi, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. 77 üzemmérnökségének egy-egy brigádja – tartósan 0 fok felett és száraz idő esetén – folyamatosan végez kátyúzási munkákat. A társaság ilyenkor úgynevezett hideg kátyúzást tud alkalmazni, ami kevésbé tartós, mint a meleg aszfalttal történő javítás.

A keletkezett kátyúkat tehát folyamatosan javítja a Magyar Közút Nonprofit Zrt, de sok helyen táblákkal kell felhívniuk a figyelmet egy-egy nagyobb kátyúra vagy rosszabb útszakaszra addig, amíg a javítást el tudják végezni. A kátyús vagy kátyúsodásnak különösen kitett útszakaszokon, azaz ott, ahol a burkolatok öregek és a kopóréteg sérült, a cég szakemberei sebességkorlátozást rendelnek el. A társaság ezúton is szeretné felhívni a közlekedők figyelmét, hogy nem kint felejtett táblákról van szó, hanem arról, hogy a biztonságos közlekedés feltételei időszakosan csak a sebességkorlátozások betartásával teremthetők meg.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 2010 december végéig közel 96 ezer tonna kátyúzó anyagot használt fel, a javítási munkákra közel 7,5 milliárd forintot költött. A november 10-e óta tartó téli üzemeltetési időszak alatt ebből több mint 520 millió forintot költött a társaság kátyúzásra.

Címkék: óvatosan, kátyú, közút, közlekedés, kis szines