Az elmúlt időszakban végrehajtott ellenőrzések tapasztalatai azt mutatják, hogy a kerékpárral közlekedők közül sokan nincsenek tisztában a rájuk vonatkozó alapvető közlekedési szabályokkal, illetőleg azokat szándékosan hágják át.
Az utóbbi években a kerékpáros közlekedés Somogyban is a figyelem középpontjába került. A sok pozitívum mellett azonban ennek árnyoldala, hogy a megyében 2019-ben több mint száz személyi sérüléssel járó kerékpáros közúti közlekedési baleset történt, amelyek kétharmadát kerékpárosok okozták. A főbb baleseti okok továbbra is a sebesség helytelen megválasztása, az elsőbbség, illetve az irányváltoztatás szabályainak megszegése.
A főbb szabálytalanságok közé tartozik, hogy a kerékpárosok jelentős része kerékpárútként használja a gyalogjárdát, amely cselekményükkel veszélyeztetik és irritálják a gyalogosokat. Jellemző még, hogy nem szállnak le a bicikliről a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen történő áthaladáskor és a gyalogosok között szlalomozva, őket veszélyeztetve kerékpároznak át a gyalogátkelőhelyen.
A rendőrség egyik fontos kitűzött célja 2020-ban, hogy visszaszorítsa a közúti közlekedési balesetek számát, valamint enyhíteni a sérülések kimenetelének súlyossági fokát (különböző védőfelszerelések viselésének, használatának kiemelt jelentősége). A biztonságos közlekedéshez szabálykövető magatartás szükségeltetik, ezért aki a szabályokat szándékosan megszegi, az szankcióra számíthat.
Néhány jó tanács a kerékpárosoknak:
Minden manőver, amely irányváltoztatással jár, fokozott figyelmet követel. Mindig szigorúan tartsák be a KRESZ előírásait, figyeljenek közlekedési partnereik reakcióira.
Természetesen csak műszakilag kifogástalan kerékpárral vegyenek részt a forgalomban, lehetőleg kerékpáros bukósisakban. A kerékpáros fejvédő használata mindenképpen ajánlott gyermekeknek és felnőtteknek egyaránt.
A sisak védi viselője fejét, hiszen elnyeli az esetleges baleset, illetve ütközés során keletkező energia jelentős részét. A balesetek során szerzett tapasztalatok azt mutatják, hogy a kerékpáros tragédiák többsége azért következik be, mert elütés következtében a kerékpáros feje nagy erővel ütközik járműnek, vagy az úttestnek. Ez esetben a fejvédő hatásos védelmet nyújthat.
A közúti forgalomban lévő kerékpár legyen felszerelve az alábbi kötelező tartozékokkal: könnyen kezelhető, megbízható kormányberendezés, két, egymástól függetlenül működtethető fékszerkezet, melyek közül az egyik az első, a másik a hátsó kerékre hat, hangjelző berendezés, amely csak csengő lehet, egy elől fehér, vagy kadmium sárga fényt adó lámpa, a kerékpáron vagy a kerékpároson legyen egy hátra piros fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző, folyamatosan égő vagy villogó lámpa és hátul egy vagy két, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú, piros színű fényvisszaverő, legalább az első keréken legalább 1 db borostyán sárga színű, mindkét oldal felé hatásos oldalsó fényvisszaverő (küllőprizma).
Az éjszaka, vagy korlátozott látási viszonyok között „láthatatlanná váló” kivilágítatlan kerékpárosok nem is gondolnak arra, hogy minden másodpercben halálos veszélynek vannak kitéve, hiszen a járművezetők már csak akkor fogják meglátni őket, amikor már késő. A láthatósági eszközök használatakor is figyeljünk a jogszabályi előírások maradéktalan betartására.
Címkék: szabály, bringa, közút, kerékpár, baleset, kék hírek