A kőröshegyi völgyhíd a Balaton déli partjával párhuzamosan fut, a Somogy megyei Zamárdi és Balatonszárszó között, Kőröshegy déli szomszédságában. 2007. augusztus 8-án adták át a forgalomnak.
1872 méter hosszú, legmagasabb pontja a terepszinttől 88 méter, szélessége 23,80 méter. 16 pillére közül a legmagasabb 79,70 méter, és a legalacsonyabb is 17,70 méter, míg a pillérek közti legnagyobb távolság 120 méter.

Az építmény további különlegessége, hogy a hatalmas pillérek külső hossza 13 méter, szélessége 5,5 méter, valamint belseje üreges. A híd 1872 méteres szerkezete belülről teljesen végigjárható. A pillérjeiben is lehet közlekedni, két pillérbe liftet is építettek, ezekre a hídvizsgálatok miatt van szükség.

fotó: MTI/Varga György
fotó: MTI/Varga György

A hídpályáról lefolyó csapadékvizet egy külön e célra készített tározóba vezetik, ahonnan tisztítás után kerül a Kőröshegyi-Séd patakba, majd onnan a Balatonba.

A 2×2 sávos hídon 110 kilométer/órás sebességkorlátozás van érvényben, és nincsenek leállósávok sem.

A viadukt az elmúlt öt évben mindössze három esetben volt szükség tűzoltói beavatkozás. Ez arányait tekintve nem haladja meg az M7-es autópálya Somogy megyei szakaszának kilométerszelvényekre vetített tűzoltói beavatkozásainak számát. A gyakorlat jelentőségét a káresetek felszámolásának, a bajba jutott személyek mentésének speciális jellege adja.

A völgyhídon bekövetkezett baleset során ugyanis nincs lehetőség arra, hogy a forgalmat a leállósávban szakaszosan továbbengedjék.

Amennyiben egy tehergépjármű rakománya kiszóródik - amint 2011-ben egy kukoricát szállító kamion balesetekor történt-, vagy a rakomány méreténél, mennyiségénél, illetőleg halmazállapotánál fogva a szomszédos pályatestre is átkerül, a híd teljes egészének lezárására is sor kerülhet.

További nehezítő körülmény lehet a hídpályán bekövetkezett baleset felszámoláskor, ha veszélyes anyag kiáramlásával kell számolni a beavatkozó erőknek. Ebben az esetben a veszélyes anyag tulajdonságaitól és halmazállapotától függően, a biztonsági intézkedéseknek ki kell terjedniük a környező települések lakosságának, valamint a környezetnek a védelmére is.

Extrém helyzetben a kijutott veszélyes anyag a híd alatt található Séd patakon keresztül a Balatont is veszélyeztetheti.

A hídpálya kialakításának sajátossága miatt a kárhelyszín megközelítése, így a mentés kizárólag a hídfők (fonyódi hídfő - bálványosi hídfő) felől lehetséges, illetve a balesetet szenvedett járművek utasainak mentése speciális mentési módszerek alkalmazását teheti szükségessé.

Egy összetett káreset felszámolásakor a sérültek életének mentése, valamint a gyors és hatékony kárelhárítás csak a beavatkozó szervezetek összehangolt, egymást segítő, támogató munkája révén lehet eredményes:

-    Dinamikus forgalomszabályozó- és információs rendszerek (Változtatható Jelzésképű Táblák) alkalmazásával a közlekedők biztonságának szavatolása.

-    Forgalom elterelése a további balesetek elkerülése érdekében.

-    Bajba jutottak életének mentése a megfelelő mentési módszerek megválasztásával.

-    Az útburkolat megtisztítása a forgalmi rend helyreállítását megelőzően.

A beavatkozás során a biztonsági szabályok betartása mindvégig elsőrangú szempont.

fotó: MTI/Varga György
fotó: MTI/Varga György

Együttműködő szervezetek:

·    BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság

·    Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság

·    Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság

·    Országos Mentőszolgálat

·    Magyar Közút Nonprofit Zrt.

·    Magyar Vöröskereszt

·    „KÖTÉL” Önkéntes Tűzoltó Egyesület

·    Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt.

·    Tab-ol Kft.

Címkék: kőröshegy, viadukt, völgyhíd, gyakorlat, katasztrófavédelem, kék hírek