Átlagosan 40 ezer forintot szánnak ajándékok vásárlására a fiatalok a tavalyi 37 ezer forint után, de jelentősek a különbségek - derül ki a K&H ifjúsági indexből, ami a 19-29 évesek karácsonyi vásárlási szokásait vizsgálta. Az MTI-nek csütörtökön elküldött összefoglaló szerint a fiatalok döntő része, 84 százaléka tervez ajándékot adni szeretteinek karácsonykor, főként a szüleiknek, partnerüknek, házastársuknak. A barátok 34 százaléka készül meglepetéssel, ami jelentősen több a tavalyi 23 százalékhoz képest. Az ajándékozásra készülő fiatalok 3 százaléka nem költ, hanem saját maga készíti a meglepetéseket.

Aki vásárol, átlagosan 40 ezer forintért szerezné be az ajándékokat, a szélsőséges válaszok nélküli átlag 38 ezer forint lett az idén, a medián pedig 25 ezer forint, tehát az ajándékvásárlást fontolgató fiatalok fele ennél kevesebbet, a másik fele pedig többet költene.

A részeredmények szerint 8 százalék azoknak az aránya, akik 5 ezer forintnál kisebb összegből gazdálkodnának az ajándékozási szezonban, 7 százalék 5-9 ezer, 11 százalék 10-14 ezer, 10 százalék pedig 15-19 ezer forintért vásárolna. További 7 százalék 50-74 ezer, szintén 7 százalék 75-99 ezer forintos ajándék-költségvetést állít össze, 8 százalék pedig 100 ezer feletti kiadásra készül.

A központi régióban élő, ajándékozást tervező fiatalok körében volt a legmagasabb az átlagérték, ők átlagban 49 ezer forintért vennének ajándékot. A nyugati országrészben lakók lényegében az átlagnak megfelelő, 42 ezer forintos összeget mondtak, a keleti régiókban élőknél viszont ugyanez az összeg 31 ezer forint.

Az adatfelvétel november 6-18. között történt, a felmérésben 300-an vettek részt, a minta összetétele reprezentálja a magyarországi 19-29 éves városi lakosság összetételét nem, korcsoport, régió, településtípus, befejezett iskolai végzettség, gazdasági aktivitás alapján.

Címkék: ajándék, karácsony, fiatalok, gazdaság