A fiatalok majdnem 90 százaléka ad ajándékot az idén, átlagosan 8 embernek. A K&H ifjúsági index szerint ők átlagosan 37 ezer forintot költenek az ajándékokra, lényegében annyit, mint tavaly. Ugyanakkor tetemes eltérések láthatóak: 32 százalékuk 25 ezer forinttal többet az egy évvel korábbinál, 26 százalékuk viszont 32 ezer forinttal kevesebbet szán az idei ajándékvásárlásokra. A beszerzési listákon a ruhák, kütyük és kozmetikumok viszik a prímet, de sokan terveznek élelmiszert, ajándékutalványt is venni.

A fiatalok 85 százaléka ajándékozná meg családtagjait, rokonait, barátait, ismerőseit az idén, ez megegyezik a tavalyi aránnyal - derül ki a K&H ifjúsági indexből, amely reprezentatív kutatás keretében vizsgálta a 19-29 évesek ajándékozási szokásait.

A felmérés szerint az ajándékozó fiatalok átlagosan 8 embernek adnak meglepetést az ünnepi időszakban. Több mint 25 százalékuk korán lépett, november elején vagy azt megelőzően megkezdte az ajándékok beszerzését, 28 százalékuk a múlt hónap második felében látott neki a vásárlásnak, közel 33 százalékuk december eleje óta intézi, 12 százalékuk viszont az utolsó pillanatokra hagyja.

Az ajándékvásárló fiatalok átlagosan 37 ezer forintot terveznek költeni összesen, ami gyakorlatilag megegyezik a tavalyi összeggel. Több mint 40 százalékuk ugyanakkora büdzsével készül a vásárlásokra, mint tavaly.

A megkérdezettek között azonban jelentős eltérések vannak: 32 százalékuk a tavalyinál többet tud fordítani az idén ajándékokra, átlagosan 25 ezer forinttal. A válaszadók negyede - 26 százaléka - pedig kevesebbet fordít ajándék beszerzésre az idén, ők 32 ezer forinttal alacsonyabb összegből gazdálkodnak ebben az évben. A múlt évi közel 40 ezer forintos átlagot nézve az ajándékot vásárló fiatalok majdnem harmada több mint 60 ezer forintot költ, miközben akik kevesebbet, azok 5 ezer forinttal vágtak neki a meglepetések beszerzésének.

Az ajándékozó fiatalok 4 százaléka nem vásárol, hanem saját maga készíti a meglepetéseket.

A fiatalok ajándéklistáin elsősorban a ruhák, játékok és kozmetikumok szerepelnek, 61-65 százalékuk választ ezekből, 58 százalékuk élelmiszert is vásárol. Mobil telefont és egyéb elektronikai kütyüket 41 százalékuk adna karácsonyra. Népszerűnek mondható még az ajándékutalvány: tízből négy fiatal számol ezzel a verzióval, míg a készpénz, mint ajándék 36 százalékuknál jön szóba.

Címkék: kütyü, kozemtikum, ruha, fiatal, ajándék, karácsony, pénz, gazdaság