A kampány célja, hogy felhívja a fogyasztók figyelmét a kiváló minőségű hazai almára, és megismertesse a vásárlókkal a gazdag fajtaválasztékot. Az Auchan, a CBA, a METRO, a SPAR és a TESCO üzleteiben október 20-tól november 18-ig lehet kóstolni, megismerni a minőségi, finom hazai almákat.
A kampány elsődleges célja a fogyasztás ösztönzése, a fogyasztói tudatosság növelése és a hazánkban termelt almafajták megismertetése. A fogyasztás serkentésének másik célja, hogy a fogyasztók megismerkedjenek az alma egészségre gyakorolt jótékony hatásaival: a magas vitamin-, rost- és ásványianyag-tartalom minden korosztályra kedvező élettani hatást gyakorol.
Az idei magyarországi almatermés – az egész Európát érintő – tavaszi fagyok eredményeként mintegy 520-530 ezer tonna, ez valamivel kevesebb az átlagosnál. A hazai almatermelés szerkezete hosszú évek óta változatlan, az éves termés 30 százaléka étkezési, 70 százaléka ipari minőségű.
A tavaszi időjárás miatt Európában mintegy 3 millió tonnával kevesebb alma termett, mint a sokéves átlag, ami 2017-ben keresleti piacot eredményezett. Ez mind az étkezési, mind az ipari almánál az előző évekhez képest lényegesen magasabb termelői árakat hozott. Ugyanakkor a Kamara felhívja a figyelmet: fontos, hogy az idei kedvező árak ne tévesszék meg a termelőket, tovább kell folytatni a almatermelés szerkezetátalakítását, növelve az étkezési, jó minőségű alma mennyiségét.
A hazai kedvelt fő fajták a ’Gala’, az ’Idared’, a ’Jonagold’, a ’Golden’, de még jelentős területen található ’Jonathan’ is. Az összes termőterület 26 ezer hektár körüli, a fő termőtájak Szabolcs-Szatmár-Bereg és Zala megyékben, valamint a Duna-Tisza közén vannak.
A magyarországi egy főre eső éves almafogyasztás 15 kg körül van, amit a szakmai szervezet szerint célszerű lenne a jövőben 20 kg közelébe emelni. Az idei kampány célja az egészségre gyakorolt jótékony hatások ismertetése mellett a magyar alma fogyasztásának növelése, az import rovására.
Hazánkban fontos szerepe van még az iparialma-termelésnek is, a jelenlegi feldolgozás volumene 300-350 ezer tonna alma, de a kapacitások lehetővé tennék 500-550 ezer tonna feldolgozását is. Ugyanis világszerte erősödik az almából készült termékek iránti kereslet, egyre népszerűbbek a rostos levek, pürék és a cider is. Emellett az almasűrítmény iránti igény is növekvő.
Az alma fogyasztását nagyban segíti, hogy nem idényszerű, kiváló hűtőházi eltarthatóságának köszönhetően az év minden szakában könnyen hozzáférhető.
Címkék: ösztönzés, alma, hazai, fogyasztás, gazdaság