Joughurtokkal és tejekkel, pakolják meg az egyik kamiont a Fino-Food Kft- nél. A tejtermékeket gyártó cégnek már ezt a szállítmányt is regisztrálnia kell. Az Ekáer bevezetése jelentős adminisztrációs többlet munkát jelent számukra. Naponta ugyanis több tucat kamion fordul meg a üzem területén. Ráadásul nagyon rövid idő alatt kellett felkészülniük az új rendszerre.

- A jogalkotó a szabálykövető cégeknek hatalmas adminisztrációs terhet rakott ezzel a vállára. Ez számításunk szerint cégünknél ez nagyjából 10-15 óra plusz adminisztrációs teher napi szinten - mondta Grósz Zoltán, a Fino-Food Kft. logisztikai vezetője.

Ők átcsoportosításokkal meg tudják oldani az adminisztrációt, de van olyan kisebb cég, ahol külön embert kell foglalkoztatni emiatt. Ráadásul a vállalkozások attól is tartanak, hogy egy-egy rendszerhiba miatt a cégek összes belső információja elérhetővé válik. Ez pedig ipari kémkedésre adhat lehetőséget.

A NAV az áfacsalások visszaszorítása érdekében vezette be az új online árukövetési rendszert. Az érintetteknek először regisztrálniuk kell az ügyfékapun keresztül, majd Ekáer számot kell kérniük. A bejelentést 3 féle esetben kötelező megtenni.

- Az egyik az, hogy amikor az unió valamelyik tagállamából érkezik be az áru, és a cím a magyarországi leerakódási hely lesz. Ha tranzitszállítmányról van szó, akkor arra nem vonatkozik a regisztráció. A másik amikor amygarországi relációs helyről szeretnénk kiszállítani az unió valamely tagállamába - tette hozzá Bogdán Katalin, a NAV somogy megyei kirendeltségének adóügyi igazgató-helyettese.

Ezen kívül ha az adózó beföldi termékértékesítést végez a közúti árufuvarozás keretében. Ha a szállítás nem közúton történik, nem kell regisztrálni. A türelmi idő még néhány hét, addig nem büntet a NAV, utána azonban az áru értékének 40 százalékáig róhat ki bírságot.

Címkék: pluszmunka, árukövetés, ekáer, rendszer, gazdaság