A dél-balatoni vasútvonal régóta esedékessé vált felújítása, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában a nyáron, előkészítési munkákkal megkezdődött. Szeptember elsejével újabb fázisba érkezett a fejlesztés, amely már a vonattal utazókat is érinti.

A Lepsény és Szántód-Kőröshegy közötti pályaszakasz rekonstrukciós munkálatai miatt módosul a vonatközlekedés, továbbá Siófok és Balatonszemes között az utasoknak vonatpótló autóbuszokkal kell utazniuk.

A vágányzári menetrend továbbra is biztosítja az érintett szakasz valamennyi településének vonattal, vagy vonatpótló autóbusszal történő utas-kiszolgálását.

Augusztus utolsó napjával véget ér a Balatonnál a nyári utazási főszezon, ezért nem véletlen a dél-balatoni vonal vasúti menetrendjét is érintő építési fázisának szeptember elsejei kezdete. A vasúttársaság a NIF Zrt.-vel arra törekedett, hogy a legkisebb zavartatással járjanak az átépítés munkálatai.

A nyári csúcsidőszakban hétvégenként 57 közvetlen járat, a téli menetrendben ennél kevesebb, 24 közvetlen vonatjárat közlekedik Budapest és a Balaton déli partja között. Csökken az utazók száma, a csoportok is ritkábban kelnek útra egy-egy kirándulás alkalmával.     

A mostani felújítási fázisban - szeptember elsejétől a december 13-ai menetrendváltozásig - a 30-as számú Budapest-Székesfehérvár-Siófok-Nagykanizsa-Gyékényes vasútvonalon módosított menetrend lép életbe.

Siófok és Balatonszemes, illetve Balatonszemes és Siófok között valamennyi személyszállító vonat helyett vonatpótló autóbuszokat állít be a MÁV-START az utasok elszállítása céljából, melyekkel minden állomás és megállóhely az adott vonat megállási rendjének megfelelően kiszolgálásra kerül.

A menetidő természetesen megnövekszik az átszállási időkkel és az autóbuszok hosszabb menetidejével. Emiatt a vasútvonalon közlekedő ütemes gyorsvonatok Budapest-Déli pályaudvarról 25 perccel korábban indulnak, illetve visszaútban Budapestre 25 perccel később érkeznek meg. Nagykanizsától Balatonszemesig illetve Balatonszemestől Nagykanizsáig a vonatok menetrendje megközelítőleg megegyezik a korábban megszokott alapmenetrenddel.

A többi vonat menetrendje is változik kisebb-nagyobb mértékben az egyvágányú pálya adottságaiból fakadóan.

Részletes vágányzári menetrend-információk itt, illetve a 06 40 49 49 49-es telefonszámon.

A vágányzár tervezett időtartama:

Siófok - Szántód-Kőröshegy 2014.09.01-től 2015.06.13-ig,

Lepsény - Siófok 2015.03.02-től 2015.06.13-ig.

A vonatpótló autóbuszok viszonylata a vágányzár alatt:

2014.09.01-től 2014.12.13-ig Siófok – Balatonszemes,

2014.12.14-től 2015.03.01-ig Siófok – Szántód-Kőröshegy,

2015.03.02-től 2015.06.13-ig Lepsény – Szántód-Kőröshegy.


A Balaton déli partján futó, 30-as számú vasútvonal a nyári időszakban hazánk második legforgalmasabb vasútvonala. A legutóbbi jelentős pályakorszerűsítés közel 50 éve történt, azóta a pálya állapota olyannyira leromlott, hogy 100 km/ h sebességű közlekedésre fenntarthatatlanná vált. A NIF Zrt. a Balaton Fejlesztési Tanáccsal karöltve dolgozta ki a vasútvonal korszerűsítését. A fejlesztés keretében a vasúti pálya teljes egészében megújul, így 2015 nyarától a jelenlegi 80 km/h, illetve jelentős hosszban 60 km/h óra helyett újra 100 km/h-s sebességgel közlekedhetnek a vonatok. A pályafelújítás révén kedvezőbb eljutási lehetőség lesz vonattal Budapestről a dél-balatoni állomásokra, nő a sebesség, csökken a vonatok menetideje, jobb lesz a vonatok menetrend szerinti közlekedése.

Siófok térségében: Szabadifürdő megállóhely - Siófok állomás - Zamárdi felső állomás között új második vágányú szakaszok építésével biztosítjuk a vasúti forgalom zavartalanságát. A vasúti közlekedés okozta zaj és rezgés szempontjából a kritikus helyeken: Balatonvilágoson, Siófokon és Zamárdiban, összesen mintegy 4 km hosszban zajárnyékoló falat, illetve kb. 17 km hosszban zaj- és rezgéscsillapító sínágyazatot telepítünk, így a Balaton part zajterhelése jelentősen csökkenni fog. A gyalogos átjárók és útátjárók korszerűsítésével biztonságosabbá válnak a szintbeli átkelési lehetőségek. A forgalmas Siófokon a Vitorlás utcai új közúti aluljáró megépülésével a nyári forgalmi dugók mérsékelhetők, a külön szintű keresztezés pedig tovább javítja a közlekedésbiztonságot. A Zamárdi városközpontjában lévő, a szántódi révhez vezető út útátjárója új helyen, a Honvéd utca vonalában épül meg, ennek következtében új megállóhelyi peront tudunk létesíteni. Balatonaliga, Szabadisóstó, Zamárdi felső állomásokon és Balatonvilágos, Szabadifürdő, Balatonszéplak alsó és felső megállóhelyeken a peronok magasperonná épülnek át. A peronok átépítésével nő az utaskomfort, kényelmesebbé válik az utasok fel- és leszállása.

A Lepsény – Szántód-Kőröshegy között szakasz átépítésére irányuló közbeszerzési eljárás eredményesen lezárult. A szerződéskötést követően, 2014. nyarán a Déli-part 2013 Konzorcium a kivitelezést az előkészítési munkákat megkezdte. A tervezett vágányzár 2014 szeptemberében veszi kezdetét. A 32 km hosszú szakasz felújítása várhatóan 2015 nyarára fejeződhet be.

Címkék: pótló, utas, fejleszt, vonat, menetrend, vasút, Balaton, gazdaság