Magyarország nagykövetségeinek bécsi, milánói és pozsonyi külgazdasági szakdiplomatái erre is felhívták a somogyi vállalkozók figyelmét hétfőn Kaposváron azon a fórumon, melyen külföldi üzleti lehetőségekről tájékoztatták a résztvevőket.
A Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) és a Somogy Megyei Kereskedelmi és Iparkamara (SKIK) szervezésében tartott tájékoztatón az előadók arról számoltak be, hogy a szlovák piacon elsősorban az autóipari, elektrotechnikai beszállítások, valamint a mezőgazdaság és az élelmiszeripar területén vannak jó lehetőségeik a magyar vállalkozásoknak, a magyar-osztrák gazdasági kapcsolatok nagy részét az osztrák cégek Magyarországra települt leányvállalatai teszik ki, ugyanis a hazai cégek többsége még nem alkalmas arra, hogy betörjön az osztrák piacra, az Olaszország felé nyitni szándékozó hazai vállalkozásoknak pedig főként fémipari bérmunkákban és informatikai együttműködésben gondolkodhatnak.
A szakemberek egyúttal kiemelték: helyismeret és egy megbízható összekötő nélkül nehéz boldogulniuk a magyar vállalkozásoknak a külpiacon.
Varga Tibor pozsonyi külgazdasági diplomata tájékoztatása szerint hivatalos statisztika ugyan nincs a szlovák-magyar üzleti kapcsolatok számának alakulásáról, ám felméréseik szerint nyolc-tízezer magyar vállalkozónak van valamiféle érdekeltsége Szlovákiában. Ennél némileg kevesebb, mintegy hat-hétezer szlovák vállalkozásnak van üzleti kapcsolata Magyarországgal a szlovák felmérések szerint - tette hozzá.
Ismertetése szerint a kereskedelmi forgalom két részből áll: a nagyvállalatokból, valamint az ezekhez beszállító kis- és középvállalkozásokból, melyek aránya 30-40 százalék, és egyre növekvő. Elsősorban az autóipar, az elektrotechnika, a mezőgazdaság-élelmiszeripar területén vannak lehetőségek.
Mint arról beszámolt, a Pozsonyban működő külgazdasági iroda havonta 30-40 konkrét termékre vonatkozó megkeresést kap, ezeket igyekeznek menedzselni, segítenek a piacra jutásban és az információszerzésben.
Csatár Dóra milánói külgazdasági szakdiplomata szerint jelenleg nehéz helyzetben van az olasz gazdaság, nehéz betörni a piacra, de beszállítói kapacitásokat ki lehet ajánlani. A kis üzletekbe, személyes kapcsolatok révén egy-egy termékkel könnyebb bejutni - mondta, hozzátéve: az olasz piacot megcélozó magyar vállalkozásoknak - havonta 40-50 megkeresés érkezik hozzájuk - először mindenképpen egy megbízható partnert kell találniuk.
Nemes Zsolt bécsi külgazdasági szakdiplomata arról számolt be, hogy a két ország közötti forgalomban szinte minden termék szerepel a palettán. A gazdasági válság hatására a kétoldalú kereskedelmi forgalom 2009-ben 30 százalékkal esett vissza, ám jelenleg ismét meghaladja a 2008 évit, azaz a Magyarország és Ausztria közötti éves kereskedés értéke tízmilliárd euró, s ezzel a második legnagyobb export partnerünk - közölte.
Becslésük szerint a kétoldalú kereskedelmi forgalom 80 százalékát osztrák cégek magyarországi leányvállalatai, míg a fennmaradó hányadot a magyar kis- és közepes vállalkozások (kkv ) teszik ki.
Az elmúlt évben összesen 1119 írásos vállalkozói megkeresést kaptak, ám többségük - mintegy 70 százalékuk - nem felelt meg a követelményeknek - jegyezte meg a szakdiplomata, aki a jó minőségű termékkel rendelkező hazai kkv-knak azt ajánlotta, érdemes megkeresniük egy helyi, piacismerettel rendelkező képviselőt, aki szinte azonnal el tudja helyezni a terméket.
Közölte továbbá, hogy a legfrissebb információk szerint az Ausztriában bejelentett magyar szolgáltatások száma meghaladja az 1400-at. Ez 2011 előtt 100 alatt volt - tette hozzá.
Címkék: ismeret, megbízhatóság, hely, fontos, gazdaság