Az elkészített jelentés az interneten, ezen a linken teljes egészében elolvasható, alább az Állami Számvevőszék sajtótitkára, Horváth Bálint által a KaposPontnak elküldött összegzést tesszük közzé:
A vagyongazdálkodási vizsgálatról:
Az Állami Számvevőszék kiemelten fontosnak tartja az önkormányzati vagyon kezelésének, a vagyonnal való gazdálkodási szabályok betartásának ellenőrzését, mivel ellenőrzési tapasztalataink szerint a pénzügyi folyamatok és az egyensúlyi helyzet a vagyon ellenőrzése nélkül hitelesen nem értékelhető.
Az ellenőrzés keretében értékeltük az Önkormányzat vagyongazdálkodási tevékenységének és szervezeti kereteinek szabályozottságát, a vagyongazdálkodási tevékenység törvényességét, szabályszerűségét, a vagyon értékének és összetételének változásához kapcsolódó döntések jogszerűségét, azt, hogy a belső ellenőrzés segítette-e a vagyongazdálkodás szabályszerűségét, valamint a korábbi külső ellenőrzések által tett javaslatok hasznosulását. Az ellenőrzés a 2007. január 1. és 2011. december 31. közötti időszakra terjedt ki.
Főbb megállapítások:
Az Önkormányzat vagyona 2007 és 2011 között – a könyvviteli mérleg adatai alapján – 4,9%-kal, 10.162.9 millió Ft-ról 10.658.7 millió forintra nőtt. Az Önkormányzat a vagyonnal való gazdálkodási tevékenységét a jogszabályi előírások szerint szabályozta. A vagyongazdálkodási rendelet és az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzata között ugyanakkor nem volt összhang a polgármesterre átruházott tulajdonosi hatáskör összeghatára tekintetében. Továbbá a vagyongazdálkodási feladatokhoz kapcsolódóan a polgármesterre és a bizottságokra átruházott hatáskörökhöz az Önkormányzat nem írt elő beszámolási kötelezettséget.
Az Állami Számvevőszék az ellenőrzés során megállapította, hogy az Önkormányzatnál a vagyon nyilvántartása, a vagyongazdálkodási döntések végrehajtása, valamint a gazdálkodási jogkörök gyakorlása során nem tettek eleget a jogszabályokban és a belső szabályzatokban előírtaknak. A jogszabályi előírástól eltérően nem készítettek az éves zárszámadásokhoz a vagyonállapotról vagyonkimutatást, az ingatlanvagyon számviteli nyilvántartásában szereplő bruttó értékek és az ingatlanvagyon kataszter adatai közötti egyezőséget nem biztosították. 2008-ban és 2010-ben a mennyiségi felvétellel történő leltározáskor a tárgyi eszközök leltárának kiértékelése nem történt meg, továbbá a tárgyi eszközök leltározását a 2007., a 2009. és a 2011. években nem a szabályozásban előírt mennyiségi felvétellel végezték el. A vagyongazdálkodással összefüggő döntés-előkészítés folyamatában 2007-2011 között nem írták elő az Önkormányzat tulajdonosi jogainak, érdekeinek védelmét szolgáló garanciális elemek szerződésben való rögzítésének kötelezettségét. A vagyongazdálkodási rendeletben előírtak ellenére a vagyonértékesítés és vagyonhasznosítás során a vagyontárgyak forgalmi értékének meghatározására nem készíttettek értékbecslést.
Az ellenőrzés a beruházások esetében megállapította, hogy lefolytatták az előírt közbeszerzési eljárásokat és eleget tettek az egybeszámítási kötelezettségnek a 2011-2012. év I. negyedévében. A beruházási szabályzatban előírtak ellenére nem készítettek beruházási programot és a kapcsolódó versenytárgyalást országos napilapban nem hirdették meg. Az Önkormányzat egy esetben nyilvános versenyeztetés nélkül értékesített ingatlant. A gazdálkodási jogkörök gyakorlása során eszközbeszerzések, járda és kerékpárút tervezés, útberuházás, ingatlan értékesítések, valamint tagi kölcsönszerződés esetében a jogszabályi rendelkezések ellenére a kötelezettségvállalást nem előzte meg annak ellenjegyzése.
Az ÁSZ ellenőrzés megállapítása szerint a belső ellenőrzés nem segítette a vagyongazdálkodás szabályszerű működését, mivel a 2007-2011 között mindössze egy ellenőrzés kapcsolódott a vagyongazdálkodáshoz, amely hiányosságot nem tárt fel. A belső ellenőrzés a stratégiai és éves ellenőrzési terveket kockázatelemzéssel nem támasztotta alá.
Az ÁSZ utóellenőrzés keretében ellenőrizte a 2007. évi ellenőrzési javaslatainak teljesülését és megállapította, hogy a polgármester nem hasznosította a mérlegek és kimutatások Képviselő-testület elé terjesztésére vonatkozó javaslatot. Továbbá a jegyző nem hasznosította a céljellegű, működési, fejlesztési támogatások, a nettó ötmillió Ft-ot elérő szerződések és az éves költségvetési beszámoló szöveges indoklásának közzétételére, valamint a gazdálkodás során a működésbeli hibák megelőzésére, feltárására, illetve kijavítására vonatkozó javaslatokat.
Javaslatok:
Az ellenőrzés megállapításai alapján javasoltuk a jegyzőnek, hogy intézkedjen a leltározási szabályzat előírásainak megfelelően a leltározás folyamatában a mennyiségi felvételt követő kiértékelés végrehajtásáról, a mérlegben értékkel szereplő tárgyi eszközöknél, az eszközcsoportoknál a leltárral való alátámasztásáról, a Polgármesteri hivatal és az önkormányzati intézmények kezelésében lévő tárgyi eszközök esetében a páratlan években a mennyiségi felvétellel történő leltározásról. Javasoltuk továbbá a vagyonkimutatás elkészítését, a vagyonértékesítés és vagyonhasznosítás esetében a döntések előkészítése során a vagyontárgyak piaci értékének meghatározásához az értékbecslés elkészítését, az ingatlanvagyon kataszter és a számviteli nyilvántartások adatai közötti egyezőség biztosítását, valamint azt, hogy a belső ellenőrzés a stratégiai és éves ellenőrzési terveket kockázatelemzéssel támassza alá és a magas kockázatúnak minősített területeket a lehető legrövidebb időn belül ellenőrizze.
Címkék: számvevőszék, ÁSZ, szabálytalan, vagyon, vizsgálat, Balatonboglár, gazdaság