Mi történt? Mit lehet tudni?
A vállalkozás MTI-s, ügyfél-tájékoztató közleménye ezt írja: "sajnálattal tájékoztatjuk Önöket, hogy a Best Reisen 2013. augusztus 16. naptól nem tudja folytatni utazásszervezői tevékenységét".
Zám Tibor, a cég vezetője szerint ez azzal indokolható, hogy a magyar utazási piacot öt éve sújtó válság rendkívüli módon sújtotta az iparágat, így a Best Reisent is.
A közlemény szerint az irodának különösen nagy veszteségei keletkeztek az egyiptomi és tunéziai utazások terén, mivel 2011 januárja óta politikai válság sújtotta a két észak-afrikai desztinációt, amelyek tradicionálisan a legerősebb, forgalmuk többségét adó úti céljaik voltak.
A szűkülő piac, a csökkenő fizetőképes kereslet, a kiélezett konkurenciaharc és a folyamatos árháború nem teszi lehetővé a gazdaságos működést. A folyamatos működés pénzügyi feltételei már nem biztosíthatóak - olvasható a Best Reisen közleményében.
Mindenkit hazahoznak, mindenkit kártalanitanak: azt mondják, van rá fedezet
A vállalkozás által biztosított vagyoni letét összege 1,3 milliárd forint, amely fedezi a külföldön tartózkodó utasaik hazautaztatását és az el nem utazottak teljes kártérítését.
Ezt egyébként a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének (MUISZ) szóvivője, Molnár Judit és a QBE Magyarországi Fióktelepe is megerősítette (a QBE-nál van a csődbe ment iroda vagyoni biztosíték biztosítása).
Ennyien jártak pórul:
A QBE tudomása szerint 700-800 főre tehető a külföldön rekedt utasok száma, főként Törökországban, Egyiptomban és Spanyolországban. A közlemény szerint a QBE péntekre, 18-ára, 20-ára és 21-ére már lefoglalt repülőgépeket.
Több ezer főre tehető ugyanakkor azon utasok száma, akiket a Best Reisen már nem tud kiutaztatni, de a nyaralás költségeit már befizették, az ő kártalanításukról is gondoskodik a biztosító.
ITT kell a kárt bejelenteni:
- az MTI által eddig megjelent hírekben több elérhetőség is szerepel -
QBE Magyarországi Fióktelep 1442 Bp. Pf.101.
telefon: 06 1 460-1500
e-mail: assistance(kukac)hu.qbe.com
e-mail: info(kukac)hu.qbe.com
QBE Magyarország ügyfélszolgálatát: 1143 Budapest, Stefánia u. 51.
telefon: (06-1)460 1400
ÍGY kell a kárt bejelenteni:
A QBE közleménye részletezi, hogy a biztosítási szerződés feltételei alapján a QBE-nek milyen vállalt kötelezettségei állnak fenn az utasokkal szemben:
Ezek közé tartozik az, hogy az utazás megkezdése után szükséghelyzetbe került utasok érdekében teendő intézkedéseket megtegye, és a kényszerű kinntartózkodás költségeit fedezze. Amennyiben az elsődlegesen meghatározott biztosítási esemény nem meríti ki a biztosítási keretet, akkor a fennmaradó összeget az átvett előlegek és részvételi díjak visszafizetésére kell fordítani.
A közlemény szerint annak érdekében, hogy a teljes kárigény összegét - mely alapján a kártérítés mértéke meghatározható - a QBE megállapíthassa, az egyéni kárigények bejelentéséhez az utasoktól a következő dokumentumokra szükség van az eredeti számlákra, a jelentkezési lapra, az eredeti befizetési bizonylatokra (eredeti csekk, bevételi pénztárbizonylat, átutalás esetén a banki kivonat másolata), az eredeti utazási szerződésre, valamint az eredeti, az utazási irodánál kapott összes egyéb dokumentációra, a szerződött utas bankszámlaszámára (vagy postai utalási címére), illetve elérhetőségére.
Néhányan a reptéren értesültek utazásuk elmaradásáról
A Best Reisen Utazási Iroda Kft. péntek reggeli járata még elvitte az utasokat az egyiptomi Hurghadába, de az iroda kora esti, törökországi járatát már törölték, miután a cég felfüggesztette utazási tevékenységét. Sok utas már ki sem ment a repülőtérre, az utazásuk elmaradásáról ott értesülő mintegy 15 utas azonban felháborodva vette tudomásul a történteket.
Csizmadia Szilárd, a charter járatot üzemeltető Travel Service Kft. képviselője az MTI-nek a repülőtéren azt mondta: a 17.45-re tervezett járat üresen indul a törökországi Antalyába, hogy a Best Reisen kinn nyaraló, mintegy 180 utasát hazaszállítsák.
A budapesti Liszt Ferenc-repülőtér 2B termináljára körülbelül 15 utas érkezett az antalyai géphez; ők felháborodással vették tudomásul, hogy törölték járatukat. Az MTI úgy tudja, a kora esti járattal 175-en utaztak volna Törökországba; az utazási iroda, akit tudott, értesített a járattörlésről.
A repülőtérre érkezett utasok közül többen is arról számoltak be, hogy már a reptérre tartva kapták a hírt a járattörlésről, egy soproni család e hét hétfőn fizette be az utazást, ennek fényében egyáltalán nem számítottak a törlésre.
A helyszínen az utazási iroda képviselője nem kívánt nyilatkozni, egy rövid tájékoztatót osztott ki a Törökországba készülő utasoknak. Eszerint sajnálattal értesítik az utasokat, hogy a Best Reisen Utazási Iroda Kft. befejezi utazásszervezői tevékenységét. Azt tanácsolják, hogy az érintettek vegyék fel a kapcsolatot az iroda biztosítójával, a QBE Magyarországgal.
Több, a reptérre érkezett utas is nehezményezte, hogy az utazási iroda péntek délután lévén mostanra bezárt, nem érik el további információért, és a hosszú hétvége miatt majd csak jövő szerdán tudnak intézkedni.
Vasárnap, illetve jövő héten kedden és szerdán is indult volna a Best Reisennel közösen üzemeltetett járatuk Egyiptomba és Törökországba. Ezek a gépek üresen indulnak majd el Budapestről, és hazahozzák az iroda már kiutazott ügyfeleit. Mindhárom gép "teltházas", vagyis ezzel a három járattal a Best Reisen mintegy 540 utasát hozzák haza - mondta Csizmadia Szilárd. Az utazásszervező gondoskodik a hosszabb időre - például 2 hétre - kiutaztatott utasok hazahozásáról is - fűzte hozzá.
Néhány pénzügyi adat a csődbe ment cégről:
A MUISZ-nál úgy kalkulálnak, hogy a Best Reisen tavaly még több mint 6,1 milliárd forintos árbevételt ért el, 2011-es árbevétele 5,95 milliárd forintot tett ki. A tavalyi mérleg szerinti nyeresége még 40,45 millió forint volt, 2011-et 56,89 millió forintos veszteséggel zárta.
Mások okulására és a hiteles tájékoztatás kedvéért:
Ha Ön is érintett, írja meg, mit tapasztalt! Ha Ön is a reptéren rekedt, esetleg idegenhonban várja a felmentő sereget, ha már kérte a kártalanítást, vagy csak tervezi, írja meg nekünk! Közzétesszük.
A beszámolókat, hasznos tanácsokat, esetleg fotókat az info(kukac)kapos.hu címre várjuk, illetve a cikk alján a kommentekben.
forrás: MTI; fotó: Kovács Attila és Földi Imre (MTI)
Címkék: utazási, reked, Best Reisen, csőd, iroda, utas, külföld, repülő, kár, gazdaság