A kamionosok már így sokallják a költségeket. Van, aki ennek hatására megszünteti itthoni vállalkozását.
- Először utat kéne csinálni, aztán kérni az útdíjat. Ezeken az utakon, amiken mi járunk, az államnak kéne fizetni, hogy egyáltalán merünk rajta közlekedni - Mlinorics János két kamionjával 15 évig járta az utakat. Az egyre emelekdő költségek miatt most arra az elhatározásra jutott, hogy eladja őket és megszünteti vállalkozását.
- Én abba is hagyom és elmegyek Ausztriába sofőrnek, mert ezt már az én vállalkozásom nem bírja el és a megbízóink se tudják ezt kompenzálni - tette hozzá a sofőr.
A szakmai szervezetk szerint legalább 20-25 százalékos áremelkedést hoz az útdíj bevezetése. Az egy-két járművel rendelkező vállalkozások ezt már nem tudják a megrendelőkre áthárítani.
- Lesznek áldozatok és lesznek azok, akik be fogják fejezni a fuvarozást; főleg a kisebbek. Az látszik, hogy a nagyobb fuvarszervező cégek, illetve azok, akiknek nagyobb a flottájuk, azok fogják tudni bírni a versenyt - mondta a Fuvarozók Országos Szövetségének megyei elnöke, Mészáros Ákos.
A magyar útdíj az osztrákhoz hasonló mértékű lesz. Autópályákon, autóutakon és a főútvonalakon közlekedő 3 és fél tonna fölötti járműveknek kell fizetni. Az állam 150 milliárd forint bevételt remél az útdíjtól.
- A külföldi fuvarozóknak olyan értelemben versenyelőnye volt a magyar fuvarozókkal szemben, hogy nekünk külföldön kellet fizetni ezt a fajta használatarányos útdíjat, hiszen Szlovákiától Legngyelországon keresztül Csehországig, Ausztriáig nyugat felé végig fizetni kell. Magyarországon pedig a használatarányoshoz képest egy lényegesen olcsóbb rendszer mentén tudták a külföldiek igénybe venni a magyar úthálózatot - mondta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára, Völner Pál.
Az ígéretek szerint bevételeket az állam az utak karbantartására és újak építésére fordítja.
Kaposfőn naponta százával járnak a kamionok. A faluban azt mondják, megkeseríti az életüket a nagy forgalom. Szerintük, ha akár útépítéssel is, de megoldást kell találni.
- Jó az elkerülő út, de az csak idáig van Kaposfő végéig, arra már nincs tovább, tehát egy elkerülő út az nagyon is jó lenne - mondta Nagy Árpádné.
Az útdíj bevezetése útán 6500 kilométernyi közutat ellenőríznek majd. Akit bliccelésen kapnak az akár 300 ezer forint bírságot fizethet.
Használatarányos útdíj bevezetéséről dönt a parlament a héten. A tervek szerint július elsejétől a fuvarozók 3 és fél tonna fölött különböző feltételektől függően nettó 17 és 85 forintot fizetnének kilométerenként.