A vásárlók többsége ezt észre sem veszi, pedig ez bújtatott áremelésnek számít. Az általunk megkérdezett fogyasztóvédő szakember szerint gyakran szándékosan tévesztik meg a vásárlókat.
A boltos tudja, a legtöbb vásárló azonban észre sem veszi, hogy kevesebbet kap a pénzéért, mint korábban. A csomagolás ugyanis nem változott.
Egy mogyorós zacskóban például 15%-kal kevesebb van, és negyedannyi egy másik édességben. A 100 darabos papírzsebkendő pedig csak 90-db-os. Az üzlet vezetője azt mondja: mivel a gyártók nem akarnak árat emelni, kevesebbet adnak ugyanannyiért.
- Ilyenfajta bujtatott áremelés előfordul elég sok gyártónál. mert a fizető kereslet csökken. Az emberek nem tudják megfizteni az áremelést így kevesebb a termék a csomagolásban - mondta Stikkel Gábor.
Így például csak wc-papírra és paprízsepkendőre évente 1000-1500 forinttal többet költenek a családok.
Az egyik kaposvári fogyasztóvédelmi iroda szerint szándékosan megtéveszik a vásárlókat.
- Mindenféle kutatást végeznek, hogy a fogyasztóknak milyen szokásaik vannak és a fogyasztók szokása az, hogy az előző megszokott dologhoz alkalmazkodik. Úgy emeli le a terméket, hogy ugyanannyi van benne mint amit megszokott - mondta az Éléstár Egyesület elnöke, Váli Csilla.
A fogyasztóvédelmi hatóság közleményben reagált megkeresésünkre. Ebben azt írják: jogilag nem kifogásolható a gyártók módszere, ezért azt tanácsolják az embereknek, hogy ne megszokásból vásároljanak, vizsgálják meg a csomagolás apró betűs részeit is.
Fél literes kakaós zacskóba már csak 4 és fél deci, 100 darabos papírzsebkendőbe pedig már csak 90 jut. Egyre gyakrabban kevesebb, vagy rosszabb minőségű alapanyagokat tesznek ugyanazért az árért a csomagolásokba egyes gyártók.