A Magyar Közút Nonprofit Zrt. több mint 11,4 milliárd forintot nyert el az Új Széchenyi Terv Közlekedésfejlesztési Operatív Program (KözOP) pályázatán a kezelésében lévő mintegy 30 ezer kilométernyi országos közút közlekedésbiztonságát javító fejlesztésekre. 2012. május 15-én ünnepélyes keretek között, a Balatonföldváron rendezett „Közlekedésfejlesztés Magyarországon” című konferencián, Schváb Zoltán közlekedésért felelős helyettes államtitkár jelenlétében írta alá Kovács Ákos, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. valamint Dr. Vér Iván a KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt. vezérigazgatója a két társaság közötti támogatási szerződést.
A projekt célja, hogy az országos közúthálózaton a baleseti gócpontokban, a balesetveszélyes csomópontokban csökkentse a balesetek számát és hatékonyan szolgálja a közlekedésbiztonság javítását. A közutakon történt személyi sérüléses balesetek tekintetében hazánk az uniós átlagnál rosszabb eredményekkel rendelkezik. A magyarországi helyzet javítása érdekében célzottan olyan beruházásokat szerepeltet a Magyar Közút a projektben, hogy azok által csökkenjen a balesetek száma, illetve a bekövetkezett balesetek súlyosságának a kimenetele.
A projektben az ismert közlekedési balesetek részletes elemzései alapján állították össze a végrehajtandóintézkedések listáját.
Az akcióterv részletei:
Baleseti gócok megszüntetése 69 bel- és külterületi helyszínen (csomópontban):
Balra kanyarodó sávok kiépítése; aktív burkolatprizmák, akusztikus burkolati jelek, jelzőtáblák telepítése és ívbővítések az ívek vonalvezetésének javítása érdekében; jelzőlámpás forgalomirányítás kiépítése; sárga villogók telepítése a kerékpáros keresztezés fokozottabb jelzésére; közvilágítás létesítése; gyalogos átkelőhelyek átépítése középszigetekkel; vadriasztó prizmák telepítése a közúti vezetőoszlopokra; autóbuszöblök és gyalogoskapcsolataik átépítése.
Baleseti góckutatáson alapuló jövőbeni beavatkozások 2 évben (2012,2013)
A projekt során 2 évben (2012, 2013) baleseti góckutatás során feltárt balesethalmozódási helyeken beavatkozások elvégzésére kerül sor.
Kijelölt gyalogos átkelőhelyek biztonságosabbá tétele (11 db):
Középszigetek építése, jelzőlámpák telepítése, sebességcsökkentő hatású folyópálya szűkítés, gyalogos korlátok telepítése, tartós burkolati jelek létesítése.
Közúti vezetőkorlátok minőségi cseréje:
A közel 6100 km hosszú főúthálózat 520 km szakaszán meglévő 763 000 fm vezetőkorlátból 255 000 fm kerül lecserélésre.
Külterületi autóbuszmegállók gyalogosközlekedésének biztonságosabbá tétele:
50 helyszínen irányonkénti változtatható jelzésképű jelzőtábla (VJT) jelzi a gyalogos veszélyt és léptet érvénybe sebességkorlátozást a gyalogosmozgás idejére.
Jelzőlámpás forgalomirányítású csomópontok felülvizsgálata:
355 csomópont hagyományos izzós fénypontjainak LED-es fénypontokra történő cseréje; 713 csomópont program-felülvizsgálata és járműérzékelők telepítése a forgalomfüggő működtetés bevezetése érdekében; 713 csomópont egységes internetes jelzőlámpás távfelügyeletbe történő integrálása.
Schváb Zoltán közlekedésért felelős helyettes államtitkár a „Közlekedésfejlesztés Magyarországon” című konferencia nyitó előadásán többek között kihangsúlyozta: - a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kezdeményezésének kiemelt célja, hogy Magyarország útjai, infrastrukturális hálózata még biztonságosabb legyen, hiszen az emberélet a legfontosabb. -
Kovács Ákos, a Magyar Közút vezérigazgatója és Dr. Vér Iván, a KIKSZ vezérigazgatója a szerződés aláírásakor reményét fejezte ki, hogy a 2014. év második félévébe záruló projekt hozzájárul hazánk közlekedésbiztonságának növeléséhez és a balesetek számának a csökkenéséhez.
Címkék: baleset, projekt, balatonföldvár, biztonság, közlekedés, gazdaság