Soha nem látott mélyponton van a lakosság vásárlási hajlandósága egy friss kutatás szerint. A GfK Hungária felméréséből kiderül, bár szeretné mindenki optimistán látni a jövőt, de tavaly december óta folymatosan zuhan az emberek vásárlási kedve. A szociológus szerint a drágulás és a reálkeresetek csökkenése áll a háttérben.

Pénzköltésre csábító kirakatok, nézelődő emberek és jobbára üres üzletek. A vásárlást azonban leginkább nem a vágyak határozzák meg. Mostanság leginkább az anyagi lehetőségeiket veszik figyelembe az emberek, amikor vásárolnak.

- Minden olyant veszünk meg, ami ugye szükséges éppen, de felesleges dolgokat, azt nem, arra nem szoktunk költeni - mondta a kaposvári Májer Edina.

Van, aki próbál tudatosan vásárolni.

- Én azt tanítottam a gyerekeimnek is, hogy akkor vesszük, amikor méretben, pénzben megfelel. Most éppen, ha szandált keresek, és éppen cipőt találok, ami méretben és pénzben megfelel, akkor azt kell megvenni - mondta a kaposvári Géger Teréz.

December óta nézelődőből, vágyakozóból egyre több van, vásárlóból egyre kevesebb.

- Én azt veszem észre, hogy a vásárlási kedv visszaesett, mindenki visszafogja a pénzét, ruhára nagyon keveset költenek, stagnál a bolt - mondta Gyugyi István, üzlettulajdonos.

A szociológus szerint azonban a GFK felmérése még így is optimista képet mutat.

- Az embereknek elfogytak a tartalékaik, ennek számos oka van. Egyrészt az áremelkedések, az infláció növekedése, másrészt a devizahitelek kifizetése, amire az emberek végső tartaléka is elfogyott. Azt irreálisnak tartom a kutatás elemzésében, az meglepett, hogy ugyanakkor a bizalom indexe az viszont nőtt - mondta a kaposvári szociológus, Szabó János.

Az elemezés szerint a reálkeresetek csökkenhetnek és az emberek túlnyomó része az árak további emelkedésére számít.

Címkék: hajlandóság, üzletek, mélypont, fogyasztók, vásárlás, gazdaság