Jelenleg 30-35 közmunkás dolgozik a Balaton körüli vasútállomásokon. Valamennyien munkanélküliek voltak. Feladatuk a balatoni vasútállomások takarítási, kisebb karbantartási feladatainak kiegészítő ellátása.
A MÁV tájékoztatása szerint a közmunkások finanszírozása kétféle modell alapján történik: egyrészt, amikor az önkormányzat közvetlenül foglalkoztatja a közmunkást, amihez az önkormányzat kormányzati forrásokat tud igénybe venni. A másik, amikor valamilyen vállalkozáson keresztül alkalmazza a közmunkást, ilyenkor uniós források vehetők igénybe.
A közmunkaprogramot a vasúttársaság anyagi forrásokkal is támogatja, így az önkormányzatok csak a gyakorlati részt végzik - tárgyalás, megegyezés a munkavállalóval -, külön nem kerül pénzükbe a közmunkások foglalkoztatása. Fontos, hogy minden közmunkás helybéli, akiknek a bére mindig a helyi szinten kerül kialakításra egyedi szerződések keretében.
A közmunkásokkal egyéves időtartamra kötöttek szerződést az önkormányzatok. A program mintaprojektként zajlik, ami azt jelenti, hogy amennyiben az ország más területein is kedves kapnak a Balaton-parti példa átvételéhez az önkormányzatok, akkor lesz rá lehetőségük. Országosan mintegy háromezer ember foglalkoztatására lenne mód.
Merthogy a program lényege - a közmunkások alkalmazásán túl -, hogy a balatoni települések vasútállomásai és utasforgalmi területei a MÁV-tól önkormányzati kezelésbe átkerülve egyfajta szolgáltató-központtá alakuljanak át. A MÁV tervei szerint internetkávézó éppúgy helyet kaphatna az állomásépületben, mint vegyesbolt, vagy mint Balatonszemesen: kerékpáros-pihenő.
Lényeg, hogy a pályaudvarok, vasútállomások közösségi terekké váljanak, ahová jó elmenni, ha másért nem, azért, mert éppen ott alakítják ki a helytörténeti kiállítást. A lehetőségeknek jóformán csak a fantázia szab határt - vélik a MÁV-nál.
Forrás: Stop.hu
Címkék: Máv, pályaudvar, közmunka, fejlesztés, Balaton, gazdaság