1996-ban hagyta el az utolsó magyar katonai gép a taszári repülőteret. Aztán 2004-ben az amerikak. A dolgok állása szerint velük együtt szállt el Taszár hasznosításának esélye is. Egy év múlva a honvédség bezárta az ország akkori második legnagyobb légikikötőjét. Ezután még az élet is megállt a bázison. Halvány kísérletként megépült még egy fogadóterminál. Azóta csak a gaz nő.

Az előző kormányzat idején Kolber István miniszteri megbízottként működött közre a befektetők felkutatásában. 2005-ben részt vett azon a Gyurcsány Ferenc által vezetett kínai látogatáson, amelyen felvetették a hasznosítás lehetőségét.

- Természetesen nem a kínai állam az, aki most Magyarországon repülőteret épít. Akkor is a befektetők voltak azok, akik meg voltak célozva. Ennek eredményeképpen folyamatosan volt kínai, illetve hong-kongi érdeklődő, sőt, a gazdasági érdekképviselet a mai napig tárgyal potenciális kínai befektetővel - mondta Kolber István, egykori miniszteri megbízott.

taszar

A most bejelentett Szombathely melletti repülőtér és logisztikai központ építése nem újkeletű. Már a kormányváltás előtt is szó volt róla, de a tárgyalások lelassultak. A somogyi közgyűlés elnöke szerint, nem rajtuk múlott, hogy a kínaiak Vas megye mellett döntöttek.

- Az hogy egy 1.3 milliárdos ország hol, milyen infrastrukturális fejlesztést szándékozik megtenni, hol, milyen befektetői tőkét helyez ki, hol, melyik országnak ad államközi hitelt, vagy vásárol államkötvényt, ebbe, mondjuk, a Somogy megyei 330 ezres közösségnek kevés a beleszólása - tette hozzá Gelencsér Attila, a Somogy Megyei Közgyűlés elnöke.

A kínaiak Vát-Porpác térségét szemelték ki a beruházás területének. Ott egy 4 kilométer hosszú beton kifutópályát és több kiszolgáló létesítményt húznának fel. Évi 170 millió tonna árura és 250 ezer utasra számítanak. Vátról egy óra alatt elérik a 63 kilométerre fekvő osztrák A2-es autópályát. A Kaposvári Egyetem gazdaságtudományi karának dékánja azt mondja: a kínaiak hazánkból akarják a nyugat-európai piacot ellátni.

Taszár


- Ugyan a taszári repülőtér önmagában bármifajta repülőtéri funkció lebonyolítására alkalmas, de hogyha arra gondolunk, hogy szárazföldi közlekedéssel, akár vasúton, akár országúton Nyugat-Európát Taszárról hogy lehet elérni, akkor, azt hiszem, hogy sajnos a kínaiak döntését nem lehet teljesen logikátlannak tekinteni - tette hozzá Balogh László, közgazdász.

Vát-Porpác térségének vasúti és közúti infrastrukturája megegyezik Taszáréval. Ugyanúgy kétszer egysávos út és egy vasúti nyomvonal köti össze a 20 percre fekvő megyeszékhellyel. A több ezer új munkahely, a logisztika központ és a légibázis mégis oda költözik, erősítve a térség gazdaságát.

Címkék: kínaiak, infrastruktúra, repülőtér, Szombathely, Taszár, gazdaság