A hideg, csapadékos, intenzív havazásokkal és jelentős hófúvásokkal járó téli útüzemeltetési időszak komoly többletköltséggel járt. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 2010. november 10. és 2011. március 15. között az előző évhez hasonlóan kiemelkedőnek számító, hozzávetőleg 8,4 milliárd forintot fordított a téli síkosság-mentesítési és hóeltakarítási feladatok ellátására.
A cég kimutatásai szerint a sok éves átlagnál jóval keményebb időjárás jellemezte a 2010-2011-es téli időszakot. Ennek megfelelően a társaság a saját gépparkja mellett szinte az egész téli útüzemeltetési időszak alatt folyamatosan berendelte a szerződéses hóeltakarítókat is, akikkel együtt folyamatosan biztosítani tudták a biztonságos közlekedési feltételeket a több, mint 30 ezer kilométeres országos közúthálózaton. A bérelt géppark egy átlagos télen csak biztonsági tartalékként szolgál, azonban az elmúlt rendkívüli téli szezonban a cég a saját és bérelt gépparkját egyaránt a csúcsra járatta. A társaság országosan 1194 darab síkosság-mentesítésre, valamint hóeltakarításra kialakított gépjárművet és munkagépet üzemeltetett, illetve tartott készenlétben. Ebből 712 gép saját tulajdonú, 482 darabot pedig a szerződéses partnerek tartottak üzemben. A géppark végül összesen több mint 205 ezer órát töltött aktívan az utakon. Emellett a Magyar Közút Nonprofit Zrt. 77 üzemmérnökségének 3300 dolgozója 12 órás váltásban szinte folyamatosan látta el a hóeltakarítási, síkosság-mentesítési és kátyúzási feladatokat is.
A 2010-2011-es téli időszakban gyakori reggeli síkossággal, ónos esőkkel, intenzív havazásokkal és komoly hófúvásokkal kellett több alkalommal is megküzdeniük a közutas szakembereknek. A rendkívüli időjárást jól szemlélteti, hogy az országos állami közutak tisztítására, hóeltakarítására és síkosság-mentesítésére összesen 108 ezer tonna sót, 19 ezer tonna érdesítő anyagot, 1,67 millió liter sóoldatot és 462 tonna sóoldat előállításához szükséges granulátumot használtak fel.
A nagy csapadékmennyiség mellett több nagy hőingadozás is nehezítette a közútkezelők és az autósok életét, így a szeszélyes és hideg tél rendkívül kedvezett a kátyúképződésnek is. A társaság 77 üzemmérnökségének egy-egy brigádja – ha az időjárás is engedte – a télen keletkezett kátyúk megszüntetésén dolgozott. Ehhez a cég a téli üzemeltetési időszak alatt 32 ezer tonna kátyúzó anyagot használt fel.
A hirtelen beköszöntött tavaszi jó időt kihasználva a Közút március végétől át tud térni a tartósabb megoldást jelentő meleg kátyúzási technológiára, így a kátyúk száma ütemterv szerint, érzékelhető módon, folyamatosan csökkeni fog.
Jó hír, hogy a gyorsan beköszöntő tavasz miatt már március végén meg lehet kezdeni az utakon a meleg kátyúzást.