Mint arról már beszámoltunk: hetek óta próbál egyezségre jutni a Volán és az Autóbusz-Közlekedési Szakszervezetek Szövetségének szervezetei. Három dél-dunántúli megyében a Pannon, a Gemenc és a Kapos Volánnál sem volt sikeres a sokadik megbeszélés sem. A szakszervezet 8 százalékos béremelési javaslatát nem fogadta el a munkaadó. Január végén úgy tűnt, sikerült megállapodásra jutni, valamelyest közeledtek az álláspontok. A munkaadó a korábbi, a szakszervezet számára elfogadhatatlan 2,2 százalékos javaslatát 20,7 százalékra emelte, s a szakszervezet is engedett a nyolcból, egy százalékot. Akkor abban reménykedtek: mégiscsak sikerül tető alá hozni a megállapodást. Ám itt meg is állt a közeledés. A közlekedési cégeknél sztrájkbizottságok alakultak, elkezdődött a sztrájk előkészítése. A munkabeszüntetést a dolgozók 74 százaléka támogatja a régióban.
Pénteken már a sztrájk időpontjáról és az elégséges szolgáltatásról tárgyaltak. Az Autóbusz-Közlekedési Szakszervezetek Szövetségének pénteki elnökségi ülésén eldőlt: március 10-én tartják egynapos munkabeszüntetésüket az autóbuszsofőrök. Továbbra is elfogadhatatlannak tartják ugyanis továbbra is a munkáltatók ajánlatát. Ezért ha február 28-ig nem sikerül megállapodni az idei béremelés mértékéről a munkáltatókkal, egynapos sztrájkot tartanak Somogyban, Tolnában és Baranyában is. A szakszervezetek az elégséges szolgáltatást azonban akkor is biztosítják.
A sztrájk napján a szakszervezetek az elégséges szolgáltatást reggel 5-től 8 óráig, délután 1 és este 6 között és este 9 órától üzemzárásig biztosítják az utazóknak.
Dobi István, a Kapos Volán szakszervezeti vezetője kérdésünkre elmondta: az iskolások eljutnak iskolába, a dolgozók a munkahelyükre. Ám úgy tudni, a munkáltatók ennél többet szeretnének. A Gemenc volánnál például csak a 9 és 12 óra közti időszakot tartják elfogadhatónak, amikor amúgy sem nagyon vannak járatok. Hétfőn beadják a bíróságra a szükséges papírokat. Azonban a szakszervezeti vezető szerint ha a bíróság a munkáltató kérését elfogadná, ki lehetne jelenteni, hogy Magyarországon a közúti közlekedésben lehetetlen volna ennek az érdekérvényesítő eszköznek az alkalmazása.
Dobi István hozzátette: kedden még egyszer tárgyalóasztalhoz ülnek. De a szakszervezeti vezető nem bizakodó. Azt mondja: ők nem mennek 6 százalék alá. Miért is tennék, amikor ez országos megállapodás, amelyet a kormány is aláírt. Azonban úgy tűnk: a tulajdonos viszont nem engedi a munkáltatóknak, hogy az ő általuk javasolt 2,7 százalék fölé menjenek. Így nagyon kevés esély van arra, hogy elmaradhat a sztrájk.