A nemrég megújult oktatóprogram anyagát Kaposvár Megyei Jogú Önkormányzata, a Kaposvári Városgazdálkodási Zrt. és az ÖKO-Pannon közös szervezésében ezúttal Kaposvár pedagógusai ismerhették meg.

A kezdeményezés célja, hogy a pedagógusok közreműködésével valamennyi óvodás és általános iskolás megismerkedhessen a szelektív hulladékgyűjtés gondolatával, a felnövekvő generáció számára értékké és mindennapi gyakorlattá váljon a környezettudatos magatartás. A fiatalok tanítása kiemelten fontos, mert hosszú távon az ő együttműködésükkel működhet hatékonyan a szelektív hulladékgyűjtés, a környezet terhelését minimalizáló hulladékgazdálkodás.

Az ÖKO-Pannon oktatóprogramja a 2002/2003-as tanévben három városban indult el, azóta folyamatosan bővül. A kezdetek óta több százezer óvodás és iskolás gyermek ismerkedhetett meg a szelektív hulladékgyűjtés alapismereteivel az ÖKO-Pannon oktatóanyagai segítségével.

Kaposváron a helyi önkormányzattal és a közszolgáltató Kaposvári Városgazdálkodási Zrt.-vel együttműködésben szervezett oktatónapon iskolai tanárok és óvodapedagógusok ismerkedhettek meg az ÖKO-Pannon nemrég megújult oktatóprogramjával.

A tanárok először egy közvélemény-kutatás kisfilmje alapján kaptak gyors helyzetképet arról, mit gondol 2010-ben a magyar társadalom a szelektív gyűjtésről. A multimédiás elemeket is tartalmazó előadás következő részében kisfilm mutatta be az ÖKO-Pannon oktatási programjának két másik fontos elemét is, a középiskolákban turnézó „Mi van?” című drámapedagógiai előadást, és az óvodások kedvencét, a „Hajnal” mesejátékot.

A hagyományos formában zajló ismeretátadást időről-időre játékos, együttműködésre építő részek szakították meg. A pedagógusok csoportokat alakítottak, hogy interaktív formában sajátíthassák el az anyagfajták felismerését, vagy hasonlóképpen gondolják végig az újrahasznosítás lépéseit. A programot záró tudatos vásárlás játék arra szolgált, hogy képek közötti választás útján könnyítse meg a környezetbarát csomagolások felismerését. A program és kísérőanyagai segítségével a pedagógusok beépíthetik a tananyagba a szelektív hulladékgyűjtés alapismereteit.

A résztvevők ingyenesen megkapták ugyanis azt az oktatócsomagot, amely érdekes, játékos formában mutatja be a hulladékgazdálkodás alapjait és a szelektív hulladékgyűjtés legfontosabb gyakorlati szabályait. A legkisebbek kifestőfüzetből, mesekönyvből és óvodai feladatlapból, a nagyobbak pedig a nekik szóló feladatgyűjteményből, képregényből, ismeretterjesztő szórólapból, oktatófilmből, valamint az osztályteremben kifüggeszthető tablóról szerezhetnek hasznos információkat.

A pedagógusok a tanári segédkönyv és a prezentációs CD mellett módszertani támogatást is kapnak: kidolgozott óravázlatok és játékötletek segítik a szelektív hulladékgyűjtés oktatását. A segédanyagok a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium és az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szakmai támogatását élvezik, és térítésmentesen hozzáférhetők a programba bekapcsolódó oktatási intézmények számára.

A program keretében régiónként egy-egy pályázat is kiírásra kerül, ahol a szervezők egyrészt minden résztvevőtől írásos visszajelzést várnak a szelektív oktatás sikeréről, vagyis arról, hogy mennyire sikerült a gyermekek érdeklődését felkelteni a környezetvédelem és a szelektív hulladékgyűjtés iránt, másrészt kreatív ötletek benyújtására is lehetőség van, a szelektív oktatás témájában. A legötletesebb pályázókra értékes nyeremények várnak.

Címkék: gondolkodás, Öko, iskolák, környezettudatos, Pannon, pedagógusok, gazdaság