A fejlesztés eredményeképpen a Dráva-Mura torkolata visszaáll a 30-40 évvel ezelőtti helyére és megszűnik az árvízveszély a Barcs-Nagykanizsa vasútvonal, Őrtilos vasútállomásán, valamint a parti területeken. A fejlesztés összköltsége mintegy 637 millió forint.

mura_drava_torkolat2

A Mura és a Dráva torkolata (fotó:ddkovizig.hu)

A Dráva-Mura torkolati szakasz 30-40 évvel ezelőtt még mintegy 900 méterrel a jelenlegi torkolat felett helyezkedett el. A két folyó eróziós és építő folyamatainak eredményeképpen mára 38 méterre megközelítette egymást, így a partszakasz akár egy kevéssé jelentős árhullám hatására is átszakadhat. A romboló folyamat a torkolat eredeti helyén jelenleg is tart, éves mértéke 8-10 méter, így néhány éven belül árhullám nélkül is elkerülhetetlen a partszakadás. Amennyiben ez a szakadás bekövetkezik és a két folyó egymásba folyik, a jelenlegi Mura meder nem lesz képes a vizek károkozás nélküli levezetésére, így veszélybe kerül a Barcs-Nagykanizsa vasútvonal, Őrtilos vasútállomása és a parti területek.

mura_drava_torkolat

Határterület révén az Állandó Magyar-Horvát Vízgazdálkodási Bizottság már évek óta foglalkozik a kialakult helyzettel, és a két ország gazdasági helyzetére tekintettel a minimálisan szükséges beavatkozás megvalósítását hagyta jóvá. A Dél-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság most Európai Uniós forrásból valósíthatja meg a fejlesztést, amely a jelenlegi Mura meder természetközeli elzárása, valamint a terelőművek (sarkantyúk) és partbiztosítás építését jelenti. A fejlesztés 2010. február 19 - 2011. október 31. között fog megvalósulni, melynek összköltsége 637.844.715 Ft.

A beavatkozás mindvégig a környezetvédelmi érdekek figyelembevételével történik, hogy a terület „ökológiai folyosó” funkciója továbbra is fennmaradjon, továbbá az egyéb mederszakaszokon a két folyó természetes építő és romboló tevékenysége továbbra is érvényesüljön

A megvalósuló műszaki fejlesztés és előnyei

A Dráva bal oldali, jelenleg Murának hívott ágában a jelenlegi torkolat felett 270 méterre épülő keresztirányú szabályozási mű, valamint a 635 és 720 méterre épülő sarkantyúk biztosítják a vizek megfelelő áramlását. A megoldás előnye, hogy nem szükséges külön partbiztosítás építése a parti területek védelmére (kivéve a sarkantyúk környezetében 255 méteres szakaszon), mivel a keresztirányú művek együttes működésével biztosított a védelem mind a parti területek, mind a vasúti pálya irányába. Ezen túlmenően a keresztmű megfelelő kialakításával az ökológiailag minimális vízmennyiség átvezethető az elzárt mederszakaszon, így az nem válik holt mederré.

A fejlesztés eredménye

A fejlesztéssel a Dél-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság egy bekövetkező eseményre készül fel, így irányítottan történhet meg a Dráva-Mura torkolat újrarendeződése és visszaállhat a torkolat újra az eredeti helyére kb. 900 méterrel északabbra, károkozás nélkül.

Vízitúrázók számára fokozott figyelem ajánlott

A 2010 és 2011-es vízitúra szezonokban a Dráva 236-237 folyamkilométer közötti (jelenlegi Mura meder) szakaszán vízépítési, mederszabályozási munkálatok folynak. A beavatkozás a vízen közlekedőktől fokozott figyelmet követel. A vízen uszályok, munkagépek tartózkodhatnak.

Célszerű a kőgátakat nagy ívben kerülni és a jobb part közelében közlekedni. Az érintett szakaszra előjelző tábla is felhívja a figyelmet. A vízitúra táborhely új helyen található, a régi táborhelytől 100 méterrel délebbre, ahol a nyugodt pihenés és a biztonságos kikötés, illetve vízre szállás továbbra is adott. A táborhelyet a Mura torkolatban lévő zátony déli oldalának irányában, annak megkerülésével lehet biztonságosan elérni.

Helyszín

Címkék: Mura, Őrtilos, Dráva, gazdaság