Magyar Termék

A lakosság csaknem 80 százaléka magyar élemiszert venne, ha ugyanannyiba kerülne mint a külföldi. Ám mivel általában drágább, csak harmaduk költ rá valójában. Ez derült ki a Kaposvári Egyetem kutatásából. Ezer vásárlót kérdeztek meg szerte az országban. Azt is kitalálták, hogyan lehetne jobban eladni a hazai termékeket és visszaszorítani a multik egyeduralmát.  

Az egyik kaposvári termelői boltban szinte csak magyar és somogyi termékeket kapni. Van, aki csak ezért jár ide.

Tízből három fogyasztó mindig a magyar terméket választja - derült ki a Kaposvári Egyetem kutatásából. Ezt a boltban is érzik.

Horváth Lajosné, a Friss Pont üzletvezetője úgy látja, egyelőre még árérékenyek az emberek, ezért csak kevesen nézik melyik a hazai termék. A multiknál az akciós árakhoz vannak szoktatva, amit a kiskereskedelmi üzletek nem tudnak biztosítani.

Ha ugyanannyiba kerülne a magyar élelmiszer, mint a külföldi termék, csaknem 77 százalékuk ezt venné - mondták a felmérésben résztvevők. Ha a magyar termék többe kerül, mint a külföldi, akkor már csak 25 százalékuk döntene mellette. A szakemberek szerint két módon lehet ezen változtatni. Kellenek minőségi márkázott termékek a jobb módúaknak. És márka nélküli alapvető élelmiszerek nagy mennyiségben.
Ezt javasolja dr. Szakály Zoltán egyetemi docens, a Marketing és Kereskedelmi Tanszék vezetője. - Ezt nevezzük olcsó alacsonyárú termékkatagóriának, amely 4-5 milló ember számára biztonságos magyar élelmiszert tud nyújtani. Reméljük, hogy a magyar vállalkozók ezt a lehetőséget észreveszik.

A vállalkozók viszont nem szívesen tömörülnek - mondják a szakemberek. Ez pedig azt eredményezi, hogy a hazai kiskereskedelemben jelenleg az öt legnagyobb cég bonyolítja a forgalom 70 százalékát.

- Azt mondja a fogyasztónak, hogy te ne figyelj oda arra, hogy ez a termék honnan származik, milyen minőség. Egy a fontos: az, hogy alacsony áron vásárold meg a terméket - hívja fel a figyelmet Polereczki Zsolt egyetemi tanársegéd.

A nagy kereskedelmi láncok emiatt most vonzóbbak.
Polereczki Zsolt szerint ha ez a fajta tendencia halad tovább Magyarországon, akkor arra számíthatunk, hogy véget ér előbb-utóbb a nagy akciózási időszak és szépen lassan elkezdenek az árak emelkedni.

A termelők pedig arra számíthatnak, hogy az átvételi árak tovább csökkennek. Ezt pedig csak összefogással tudják megállítani - mondták a szakemberek.

Címkék: Magyar termék, őstermelők, kereskedelem, gazdaság