Sajtakció a Pennyben

Harmincmillió forintos pénzbírságra büntette a Gazdasági Versenyhivatal a Penny Market Kft-t. A kereskedelmi áruházlánc a 2009 júniusában tartott "13 éves akció" kapcsán a fogyasztókkal szemben tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott - állapította meg a versenytanács.

Mint a kapos.hu-n megírtuk, a egyebek mellett a kaposvári Penny Marketben is akciós áron hirdették meg a sajtot. A több száz vevőt a bolti eladók azonban nem tudták féken tartani. Egy idős hölgyet, aki a tolongásban elesett a tömeg alól húztak ki. A rendbontásnak, amely során személyi sérülés nem történt, végül 29 rendőr tudott véget vetni. A bolt azonnal bezárt, a sajtárusítást beszüntették. A tömeg egy része még este nyolc után is a bolt előtt várakozott, azonban sajtot a hőzöngők sem kaptak. Egy 73 éves férfit és egy 25 éves nőt kellett előállítaniuk, ők ellenálltak a rendőri intézkedésnek.

A Penny Market Kft. 2009. június 4. és 7. között 13. születésnapja alkalmából akciót szervezett, amelynek keretében egyes termékek - bizonyos feltételekkel - 13 évvel ezelőtti áron voltak megvásárolhatók - áll a GVH sajtóközleményében. Az egyik feltétel szerint az akciós árak csak a meghirdetett 2 vagy 1 órában érvényesültek. A másik feltétel értelmében az akciós ár csak meghatározott mennyiségű áru megvásárlása esetén volt érvényes. A GVH rendelkezésére bocsátott adatokból nem lehetett arra a következtetésre jutni, hogy a Penny Marketnek számítania kellett volna arra, hogy a reklámokban megjelölt áron nem fogja tudni megfelelő időtartamig és mennyiségben szolgáltatni a reklámokban megjelölt árukat.

Az üzlethálózat ráadásul nagyon kevés sajttal készült fel az akcióra. Üzletenként mindössze két tucat fogyasztónak jutott volna a tejtermékből. A Penny Marketnek azt kellett volna feltételeznie, hogy az akcióban kínált sajtot nem tudja az általa generált keresletnek megfelelően szolgáltatni. Ezt a körülményt azonban elhallgatta a fogyasztók elől.

A GVH megállapította, a fogyasztók egyes Penny Market üzletekben esetenként kevesebbet vásárolhattak meg, mint azt a szórólapokon meghirdették. Ezt az egyes üzletek önállóan is szabályozhatták. Ezáltal az ezen termékek esetében előzetesen tett ígéret nem felelt meg a valóságnak, amely magatartásával a Penny Market tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott.

A GVH megállapította, hogy a Penny Market csalogató reklámot tett közzé a trappista sajtról, illetve a hirdetésekben közöltektől eltérő mértékben esetenként korlátozta az egyes akciós termékekből megvásárolható mennyiséget. Ezzel mindkét esetben tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott. A GVH emiatt 30 millió forint bírságot szabott ki a vállalkozásra. A bírság összegének meghatározásakor súlyosbító körülménynek bizonyult, hogy a Penny Market ismételt jogsértőnek minősül, a piac jelentős szereplője, megtévesztő reklámjait pedig széles körben terjesztette. Enyhítő körülményként vette figyelembe a versenyhatóság, hogy az akciós termékekhez jutó fogyasztók valamilyen mértékű kedvezményt azért kaptak, a jogsértés pedig rövid ideig tartott.

Egy 2008-as akciója miatt további hárommillió forintos bírságot róttak ki a cégre.

 

 

Címkék: sajtakció, Penny Market, gazdaság