Horribilis gázszámlát kapott több száz somogyi az E.ontól a napokban. Mindannyian szolgáltatót akarnak váltani. Erre ettől az évtől van lehetőség. Van, akinek 100 ezer forintot kellene befizetnie, hogy átléphessen az új gázszolgáltatóhoz. Sokan ezt nem tudják teljesíteni, és nem is értik, miért kellene. A fogyasztóvédők is vizsgálódnak.

Mészárosék kisnyugdíjasok. A gázon is spórolniuk kell. Ezért döntöttek úgy: szolgáltatót váltanak, amely éves szinten egy havi megtakarítást ígért. Várták az elszámoláshoz a leolvasót. Helyette azonban egy vaskos számla érkezett, több mint 31 ezer forintról. Ezt kellene kifizetniük, ahhoz, hogy válthassanak. A családfő azt mondja: soha nem tartozott senkinek. Mi jogon kell kifizetni? - tette fel a kérdést Mészáros István. Szerinte, ha leolvassák az órát, majd a kiküldik a csekket a különbözetről, az jogos és rendezné is úgy a számláját. A jelenlegi számlán szereplő mennyiséget - állítása szerint - nem fogyasztották el, így nem is szándékoznak kifizetni.

Bíró Sándornak is több mint 20 ezer forintot számláztak ki. Ez fogyasztásának többszöröse. Ő mindig annyit fizet, amennyit fogyaszt. Óráját most hiába olvasta le.

- Minden hónapban beküldtem az óraállásomat, elszámolási számlát kértem, majd kifizettem időben - épp ezért tartja felháborítónak az esetet Bíró Sándor.

Tóthné Heim Lívia, a regionális fogyasztóvédelmi felügyelőség vezető tanácsosától megtudtuk: számtalan panasz érkezett, nemcsak a dél-dunántúli régióban.


Tóthné Heim Lívia, a regionális fogyasztóvédelmi felügyelőség vezető tanácsosa

A fogyasztóvédelmi felügyelőségen egy vaskos dosszié telt be a több tucatnyi, hasonló bejelentéssel. Van, akitől 100 ezer forint feletti összeget kért a szolgáltató. A bejelentők zömében kisnyugdíjasok. Az ügyeket elindították, s amíg a közigazgatási hatósági eljárás tart, addig azok kimeneteléről nem tudnak nyilatkozni.

A jelenlegi szolgáltató, az E.on közleményében azt írta: "a szolgáltató jogosult előlegszámlát kiállítani a kilépés időpontjáig, becsült gázfogyasztás alapján. Ha ezt nem fizetik be, nem léphetnek át másik szolgáltatóhoz. Ha az elszámoláskor túlfizetés keletkezik, azt visszautalják a fogyasztónak."

Jogi szakemberek szerint a szolgáltató egy 2008-as törvény alapján jár el.

Dr. Farkas Nóra, az NFH hatósági és jogi osztályvezetője szerint a fogyasztói jogszabályok alapján lehetősége van arra, hogy az előző évi átlagfogyasztás alapján egy becsült számlát állítson ki.

Két és félhavi átlagfogyasztást, azaz akár több tízezer forintot is. Az óra leolvasása után azonban 8 napon belül el kell számolnia a fogyasztóval. Az új szolgáltató az energia hivatalhoz fordult. Döntés még nincs.

- Azt várjuk, hogy az energia hivatal egy olyan szabályozást fog javasolni, elfogadni, esetleg kötelezővé tenni a fogyasztók részére, hogy ez a becslésen alapuló kibocsátott végszámla ne jelentsen terhet azok számára, akik fogyasztót kívánnak váltani - közölte Gallyas Igor, az Első Magyar Földgáz és Energiakereskedelmi Kft. kommunikációs szakértője.

Az a fogyasztó, aki ezután mégsem lép át az új szolgáltatóhoz, annak sztornózzák az előlegszámlát. Ám aki nem fizeti be azt az E.ON-nak, de nem is lép vissza a szolgáltatóváltástól, annak tartozása keletkezik, és ezért akár ki is kapcsolják a gázt nála. Somogyban ez több mint 10 ezer fogyasztót érint.

Az E-on közleménye

 

Az Egyetemes szolgáltatási szerződés a vonatkozó jogszabályoknak, valamint a 2008. évi törvény (GET) 37. (1) bekezdésének megfelelően a bejelentést követő második hónap első napjára, írásban mondható fel. A felmondás és kilépés feltétele az egyetemes szolgáltatóval szemben fennálló tartozás rendezése.

Annak érdekében, hogy a kilépés előfeltétele teljesüljön, az egyetemes szolgáltató – az üzletszabályzatban foglaltak szerint – jogosult előleg számlát kiállítani a kilépés időpontjáig, becsült gázfogyasztás alapján. A feltételezett fogyasztás becslése az ún. fogyasztási jelleggörbe alapján történik. A fogyasztási jelleggörbe típusok  a fogyasztási helyeken kiépített rendszer, illetve a felszerelt készülékek alapján kerültek kialakításra (téli fűtés, idényes fogyasztás stb.) és az adott fogyasztási helyekhez hozzárendelésre. A hozzárendelt fogyasztási jelleggörbe alapján tudjuk feltételezni azt, hogy egy adott fogyasztási helyen az év adott szakában milyen mértékű fogyasztás történik.

Az előlegszámlán valóban nem szerepel mérőállás, hisz azt a számla kiállításakor nem ismerjük. A becslés hőmennyiségben, tehát MJ-ban történik. Az, hogy az előlegszámla miért készül, világosan kiderül a kiküldött tájékoztató levélből, ezt minden kilépési szándékát jelző ügyfél megkapja.

A vonatkozó szabályozások szerint az ügyfélnek kell megadnia felénk az elszámoláshoz szükséges mérőállást, és ezzel a mérőállással adjuk át az új szolgáltatónak, tehát mi nem olvasunk le.

Ha az elszámoláskor túlfizetés keletkezik, azt természetesen visszautaljuk a fogyasztónak, és szó sincs olyasmiről, hogy az új szolgáltatónak adjuk át. Ehhez egyébként jogunk sem lenne.

Ha nem fizetik be az előlegszámlát, akkor azzal a piacra lépés egyik feltétele hiúsul meg, név szerint, hogy nem lehet a szolgáltató felé hátralékuk. Az előlegszámlánál vélhetően ugyanúgy működne a behajtási eljárásrend, azonban a határidők rövidsége miatt nem valószínű, hogy bárki kikapcsolásra kerülne, hisz mire odáig jutna a folyamat, addigra már vagy kiegyenlíti az ügyfél és piacra lépett, vagy visszamondja a piacra lépési szándékát, és a számlát stornózzák. Ez a kérdés tehát a gyakorlatban nem merül fel.

Egyébként a gyakorlatban sokkal inkább a hozzánk „visszatérő” ügyfelek megkereséseivel találkozunk, akik az iránt érdeklődnek, hogy miután a szabadpiacra kiléptek, hogy tudnának mégis visszajönni hozzánk.

Címkék: gáz, gazdaság