A jelenleg 20 milliárd forint jegyzett tőkéjű MÁV Zrt. saját tőkéje a vesztség miatt megfeleződik, és szükség lehet tőkebevonásra. Az elnök-vezérigazgató szerint a veszteségnek az az oka, hogy a pályaüzemeltetés mintegy 45 milliárd forintos költségét a közszolgálati szerződés hiányában nem térítette meg az állam.
A tervezett veszteség mérsékléséhez hozzájárult 2,2-2,4 milliárd forint költségcsökkentés és egy 19,4 milliárd forint arányosított áfa-visszatérítés is, amiből ötmilliárd forint kamatok címén már a vasúttársaság kasszájában van. A költségcsökkentési program keretében például az új beszerzési technikákat alkalmaztak, aminek eredményeként sok esetben 20-30 százalékos árcsökkentést sikerült elérni.
A tervezett 64 milliárd forint helyett várhatóan 40 milliárd forintot valamivel meghaladó veszteséggel zárja a Magyar Államvasutak (MÁV) csoport a 2009. évet.