Az Országos Bírósági Hivatalban felállított Veszélyhelyzeti Kabinet különleges iratkezelési szabályok betartását ajánlja a bíróságok részére mind a szervezeten belüli, mind az ügyfelektől érkező küldeményekre vonatkozóan.
Ez alapján a postán és a kézbesítői úton érkezett, illetve a bírósági gyűjtőládákba helyezett iratok átvételekor a bírósági dolgozóknak maszkot és kesztyűt kell viselniük.
A bíróságokra érkező iratok hét napra karanténba kerülnek a koronavírus-fertőzés megelőzése érdekében, a halaszthatatlan ügyek iratait pedig speciálisan kezelik.
Valamennyi átvett iratot - az esetleges boríték felbontása nélkül - papírzsákba vagy papírdobozba kell tenni, ami az iratok érkezési dátumának feltüntetésével hét napra iratkaranténba kerül. A karantén lezárulta után az iratok haladéktalanul az iratkezelést végző irodához kerülnek.
Az iratkarantént akkor nem lehet alkalmazni, ha a boríték felbontása nélkül, vagy az átvétel során megállapítható, hogy az iratok olyan ügyre vonatkoznak, amely a rendkívüli ítélkezési szünet alatt halaszthatatlan ügyintézést igényel. Ezen iratokat a legnagyobb körültekintéssel, szájmaszkban, kesztyűben, a higiéniai előírások betartásával kell kezelni.
Az OBH ajánlása tartalmazza azt is, hogy az iratkaranténba nem helyezhető, halaszthatatlan ügyintézést igénylő iratokat egy erre kijelölt helyiségben kizárólag erre a célra biztosított lapolvasóval, védőeszközök viselése mellett digitalizálják, majd a már digitalizált iratokon végzik el az iratkezelés következő fázisait.
A bíróság felhívja az ügyfelek figyelmét arra, hogy célszerű, ha már a keresetlevél - vagy egyéb beadvány - fejlécéből egyértelműen kiderül annak tárgya. A halaszthatatlan elintézést igénylő ügyek papíralapú iratain jól látható kiemeléssel tüntessék fel, milyen ügyben fordulnak a bírósághoz.
A legcélszerűbb azonban az, ha elektronikus formában nyújtják be kérelmeiket az ügyfelek.
OLTASSA BE MAGÁT ÖN IS!
Címkék: irat, karantén, bíróság, egészségügyi anyagok, koronavírus