Hujber Gabriella kutatásvezető, iskolapszichológus szerint: a helyzet aggasztó. Így ugyanis egyre nagyobb az esélye van a diákoknál a depressziónak és a pszichoszomatikus tüneteknek.
Feszültségoldás játékosan a Klebelsberg Kollégiumban. Az ilyen önismereti órákon hétről-hétre eyre több diák vesz részt. Azt mondják: sok mindenben segít nekik az egy órás foglalkozás.
- Vannak különböző feladatok és az alapján sokkal jobban meg tudom magam ismerni, és rá tudok jönni a hibáimra. Meg arra, hogy miben vagyok jobb és miben nem - mondta Tímár Orsolya.
Azonban csak kevés iskolában működik önismereti tréning. Így nem csoda, hogy minden 5. középiskolás diáknak magas a szorongás szintje. Hujber Tamásné kutatásából kiderült: a szorongó diákok, önbecsülése alacsony. Nehezebben koncentrálnak, így a tanulmányi eredményük is elmarad az átlagtól.
A kutatásvezető azt mondja: a szülők és a pedagógusok is nehezen ismerik fel a tüneteket.
- Ez kezelendő lenne, mert itt van a nyakunkon. Minden 5. tanulónál ezzel a kérdéssel foglalkozni kellene. Sajnos a tanulók 70%-a nincs olyan környzeteben, hogy ezt egyáltalán felismerje - mondta az iskolapszichológus, Hujber Tamásné.
A hátrányos helyzetűeknél egyébként még rosszabb a helyzet, itt minden 3. diáknál kimutatható a szorongás.
Pszichológusok szerint gyakran a túl magas a mérce. Az iskola, a szülők és saját elvárásuk okozza a teljesítményszorongást. Ez azonban nem feltétlenül jár magatartásproblémával. Sokszor testi tünetei lehetnek: - Hasfájás, fejfájás, hányinger hányás. Nagyon sok olyan szociális szorongásos fiatal volt az elmúlt időszakban az én praxisomban, akiknél akár ájulásig jutott a rosszullétes szorongás - árulta el a pszichológus, Szigeti Mónika.
Hozzátette: a diákoknak sokkal több önbizalmat kell adni, nemcsak a szülőknek az iskolának is, hogy a szorongás ne forduljon át depresszióba.
Címkék: szigeti mónika, szorongás, pszichológus, diák, kaposvár, egészségügyi anyagok