Megfelelés az iskolai követelményeknek, a család elvárásainak és a barátoknak. Nagy teher nehezedik ma egy tizenévesre. A gyerekek sokszor senkivel nem tudják megbeszélni a problémáikat.
A somogyjádi iskola azonban egyike azoknak az oktatási intézményeknek, ahol van olyan pedagógus, akinek elsődleges feladata, hogy ebben segítsen. Van, akinek a tanulmányaiban, van, akinek a szerelmi problémájában. A gyerekek azt mondják: sokat köszönhetnek neki, hetente többször is felkeresik. És bármilyen nehéz feladat, neki mindenkivel meg kell találni a közös hangot.
Péter M. Erika mentortanár szerint vannak nagyon rossz, viselkedészavaros, magatartásproblémákkal küzdő gyermekek, velük teljesen máshogy kell bánni, mint egy 14 éves kislánnyal, aki eleve szeret vele lenni.
Viszont ezekre a beszélgetésekre egyre nagyobb szükségük van a gyerekeknek.
A munkaügyi központ két éve ír ki olyan pályázatot, amivel 100 százalékban támogatja az állástalan tanárok elhelyezkedését.
Kovács Gyuláné, a Somogyjádi Integrált Általános Iskola főigazgatója elmondta: az a feladata mentortanárnak, hogy a 7-8. osztályos, halmozottan hátrányos helyzetű gyerekeket segítse a napi problémáik megoldásában, a pályaválasztásban, felzárkóztatásban és tehetséggondozásban egyaránt.
Csak ebben az iskolában 18 gyerekkel foglalkoznak. A megyében a somogyjádin kívül még 12 általános iskolában dolgozik mentortanár.
Egy kicsit pszichológus, egy kicsit fejlesztő pedagógus, egy kicsit barát. Ő az úgynevezett mentortanár. Elsődleges feladata az, hogy a hátrányos helyzetű gyerekeket felzárkóztassa, de a gyerekek lelki problémákkal is gyakran felkeresik. Somogyban tucatnyi iskolában dolgozik már ilyen szakember.