A magas benzinárak ellenére is - a gépkocsi jó kihasználtsága mellett - az autós nyaralások kevésbé terhelik meg a családi kasszát, mint a repülőutak, vagy más egyéb távolsági közlekedési formák. Az autós túrák mellett szól az is, hogy utazásunkat jóval rugalmasabb időbeosztás szerint alakíthatjuk, és több alkalommal, több állomáson is megszakíthatjuk.
Ugyanakkor fontos, hogy körültekintően felkészüljünk az utazásra, mert a külföldi, ismeretlen utakon számos nem várt helyzet állhat elő. Indulás előtt mindenképpen érdemes átnézetni a gépkocsit és különös figyelmet szentelni a gumiabroncsok, a futómű és a lámpák ellenőrzésének. Előbbiek kihatással vannak a vezethetőségre, illetve az autó fogyasztására is. Nyáron veszélyes lehet a téli abroncsok használata, így azok cserére szorulnak. Az utazásnál figyeljünk arra, hogy pótkerék és szerszámosláda mindig legyen nálunk egy esetleges defekt vagy lerobbanás esetére.
A gépjárművek rendszeres karbantartása nagyon fontos a biztonságos közlekedés érdekében, egy hosszabb nyaralás előtt azonban még inkább érdemes odafigyelni a részletekre – mondja Bárány Tibor a Weltauto szakértője, a kaposvári Karg Autó szervizvezetője. - A legfontosabb a fékek és a futómű állapotának vizsgálata, illetve a folyadék szintek ellenőrzése. A legkisebb kockázatot akkor vállaljuk, ha indulás előtt elvisszük az autót márkaszervizbe, ahol egy teljes átvizsgálás keretében könnyen feltárhatók az esetleges hibák. Az autó lerobbanása egy külföldi utazás során hely- és nyelvismeret hiányában különösen kellemetlen lehet.
Tervezzünk meg mindent pontosan!
Az autó felkészítése mellett ajánlott az útvonal pontos megtervezése, és annak is nézzünk utána, hogy mely útszakaszokon szükséges autópálya matricát vásárolni. Érdemes figyelembe venni a regionális klíma és útviszonyokat is, a kánikulában pedig, ha sokat jár a motor, akkor könnyen túlmelegedhet, ami a hűtővíz felforrásához vezethet. Ennek megelőzése érdekében fontos időközönként megállni, nem beszélve arról, hogy a sofőrnek is szüksége van a pihenésre. Inkább lassabban, több pihenővel haladjunk, de érjünk oda biztonságosan a célállomásra.
- Európán belül a közlekedési szabályokban nagy különbségek nincsenek, az adott országban érvényes sebességhatárokról azonban mindenképpen érdemes előre tájékozódni – javasolja Bárány Tibor. – Indulás előtt ellenőrizzük az úti okmányokat, legyen pontos útvonaltervünk a térképen megjelölt tankolási pontokkal, és váltsuk ki az úgynevezett „zöld kártyát”, a külföldön megkívánt kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás meglétének igazolására.
Baleset esetén
A hazánkban megkötött felelősségbiztosítás az EU valamennyi tagállamában illetve Izlandon, Norvégiában és Svájcban is érvényes. A biztosítási okmányokat azonban feltétlenül vigyük magunkkal, és célszerű az autóban tartani néhány példányt az európai baleset-bejelentő lapból; ez a külföldön történő baleset esetén megkönnyíti a helyszíni nyilatkozattételt. A nemzetközi forgalomban az úgynevezett „zöld kártya” bizonyítja, hogy a gépjármű vezetője rendelkezik a szükséges felelősségbiztosítással, ez azonban nem azonos a gépjárművek környezetvédelmi felülvizsgálatának igazolására szolgáló, azonos elnevezésű okmánnyal. A Casco szerzősédek külföldi töréskárokra vonatkozó passzusai biztosítónként változnak, ezért indulás előtt tekintsük át az általunk kötött Casco szerződés szabályzatát. Ebből kiderül, hogy baleset esetén milyen mértékű kártérítésre számíthatunk.
Tippek, tanácsok a Weltauto szakértőjétől:
Ne pakoljuk tele a gépkocsit, csak annyi felszerelést, bőröndöt vigyünk, amennyi feltétlenül szükséges. A túlpakolt autók többet fogyasztanak és lassabban tudunk velük közlekedni.
Inkább használjunk tetőcsomagtartót, mintsem, hogy a hátsó ablak elé tornyozzuk a bőröndöket. A csomagok esetleges leborulása nemcsak veszélyes lehet a hátul ülő utasokra nézve, de a vezetőt is zavarhatja a szabad kilátásban.
Bár fontos a kényelem az autóban, az utazás során mindvégig tartsuk bekapcsolva a biztonsági övet. A biztonsági öv használata minden uniós tagállamban, minden járművön kötelező.
Figyeljünk arra is, hogy a hátsó üléseken és a jobb egyes ülésben helyet foglaló utasok ne tegyék fel a lábukat sem az ülésre sem a műszerfalra, mert ez már egy hirtelen fékezés esetén is komoly személyi sérülést okozhat.
A kisgyermekek számára az EU szabályozás szerint kötelező a megfelelő gyermekülést biztosítani, a mobiltelefonok vezetés közbeni használta pedig minden tagállamban tilos.
Az Uniós elvárásoknak eleget téve legyen elsősegélydoboz, láthatósági mellény, elakadásjelző háromszög, és égőkészlet a kocsinkban.
Személyes tanácsadással és további információkkal várjuk a kaposvári Karg Autó Weltauto márkakereskedésben! http://www.kargauto.hu/
Címkék: generál, weltauto, információ, nyár, autó, kis szines