A fiatalok az előadásnak és az azt követő beszélgetésnek köszönhetően megérthetik: a fogyatékossággal élők nem terhet jelent a közösség számára, hanem épp ellenkezőleg, gazdagítják a közösséget. Az előadás 9 óra 30 perckor kezdődik a Táncsics Mihály Gimnáziumban.
A program részletei: az első 45 perc amolyan „bemelegítés” jellegű beszélgetés, amely során Orsós Zsolt saját élményeiről, életéről, sportbéli sikereiről, az integrált oktatásban eltöltött 12 tanévéről, illetve a Paralimpiákon szerzett tapasztalatain keresztül, más fogyatékosságokról, fogyatékos versenyszámokról beszélget a gyerekekkel.
A beszélgetés célja általában annak megtanítása, hogy hogyan közeledjenek egy fogyatékkal élő emberhez, legyen az hallás-, mozgás-, értelmi- vagy látássérült. Az óra utolsó negyede csak a kérdéseké bármelyik elhangzott témával kapcsolatban.
Zsolt az elmúlt évek során számtalan alkalommal megtartott hasonló előadásaival szerezte meg azt a tapasztalatot, hogyan kell beszélgetni erről a témáról, hogy az a fiatalok esetleges előítéleteit, gátlásait eloszlassa és segítsen számukra megérteni, hogy egy fogyatékossággal élő embertársuk is hozzájuk hasonlóan képes teljes életet élni.
A program második szakasza a csörgőlabdának a kipróbálása, ami egy vakok által játszott speciális sportág. Ennek feltétele, hogy az iskola rendelkezzen egy legalább 9x18 méter alapterületű tornateremmel, minden egyéb szükséges eszközt Orsós Zsolt és segítője kb. negyed óra alatt a helyszínen elrendez és kialakít, illetve segít a terem eredeti állapotának visszarendezésében. A gyerekek 3 fős csapatokban Orsós Zsolt segítő irányítása mellett kipróbálhatják a játékot, amelyet rövid szabálymagyarázat vezet be, a mérkőzéseket követően pedig még 15-20 percnyi időtartamban kérdezhetnek akár a játékról, akár az újonnan szerzett, bekötött szemmel átélt élményeikről.
Címkék: Táncsics Gimnázium, Esélyegyenlőség, Orsós Zsolt, kis szines