Jelentős beruházás záró ünnepségét tartották december 3-án Mezőcsokonyán, hiszen befejeződött a több mint 982 millió forint uniós támogatással, somogyjádi központtal megalakult oktatási hálózat fejlesztése. 7 település 8 intézményében korszerű és akadálymentesített környezet, új csoportszobák, szaktantermek, játszóudvarok és eszközök segítik ezentúl a pedagógusok munkáját és az ovisok, iskolások fejlődését.

A gyermekek társadalmi beilleszkedésének és szociális fejlődésének alapja az óvoda és az általános iskola. A dél-dunántúli régióban sem gondolják ezt másként. Szép bizonyíték erre a Somogyjádi integrált oktatási hálózat fejlesztése, ami 982 563 287 forintos uniós támogatással, összesen több mint egymilliárd forintból valósult meg. A 2010. december 3-ai átadó ünnepségen Gelencsér Attila országgyűlési képviselő, a Somogy Megyei Közgyűlés elnöke, Schmidt Jenő a Dél-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács társelnöke, Salamon Balázs a VÁTI Nonprofit Kft. mint Közreműködő Szervezet Dél-dunántúli Területi irodájának vezetője, valamint Decsi József Mezőcsokonya polgármestere mondott köszöntőt.

Salamon Balázs irodavezető köszöntőjében gratulált az elkészült, régiós szinten is igen jelentős beruházáshoz. „Nem idegenként jöttem erre az átadóra, hiszen testközelből ismerem ezt a fejlesztést már a pályázat benyújtása óta. Több település fogott össze egy közös cél érdekében – az óvodákban és iskolákban tapasztalható áldatlan állapotok megszűntetésére -, az elvégzett nagy munka eredményét ma közösen és büszkén ünnepelhetjük.” Az irodavezető hangsúlyozta, nemcsak a települések együttműködésére volt szükség, hanem a közreműködő szervezetére is, aki minden segítséget megadott, hogy sikeresen megvalósulhasson ez a nagyszabású projekt.

A dél-dunántúli régióra is jellemző, hogy óvodáik és iskoláik többsége technikailag és szakmailag is amortizálódott, nem adottak a mai kor igényeinek megfelelő feltételek. Megállapította ezt a Kaposvári Többcélú Kistérségi Társulás Közoktatási Fejlesztési Tervéhez készített 2007-es teljes körű felmérés is, ami sürgette egy mikrotérségi és integrált közoktatási intézmény létrehozását.  

Az iskolák és óvodák nagy része az 1960-70-es években épült, az állagmegóvásukon kívül nagyobb felújítás sehol sem történt. A korszerűtlen intézményekben dolgozó pedagógusok munkáját nehezíti, hogy a településeken rendkívül magas a hátrányos és a halmozottan hátrányos helyzetű, valamint a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók száma. Óvodások esetében a hátrányos helyzetűek aránya 52%, míg a halmozottan hátrányos helyzetűek aránya 39 %. Iskolások esetében az előbbi arány 51%, illetve 16%, a sajátos nevelési igényű tanulók aránya az iskolákban 21%, amely jelentősen meghaladja az országos átlagot.

A körülmények javítására összefogtak az önkormányzatok és uniós forrásra pályáztak, aminek eredményeképpen 2009 októberében el is indulhatott a több mint egymilliárd forint összértékű beruházás. Az intézményfenntartók számára a cél egyértelmű volt – a pedagógiai elvárásoknak és a mai kor igényinek megfelelő energiatakarékos, akadálymentes, szaktantermekkel és közösségi terekkel rendelkező óvodák és iskolák létrehozása. Ennek érdekében Somogyjádon megújult az óvoda és az iskola is. Az előbbi intézményben teljes körűen felújították a 3 csoportszobát, kicserélték a nyílászárókat és hőszigeteltek.

Az iskola is jelentősen megváltozott, hiszen aulával, galériával, gazdasági irodával, orvosi szobával, tároló helyiségekkel és tanári mosdóval is bővült. Emellett felújítottak 10 tantermet, a közlekedőt, az előteret és a lépcsőt, a természettudományos és művészeti szaktantermeket, a nyelvi labort. A teljes körű akadálymentesítésen túl elvégezték a szükséges víz- és csatornaszerelési munkákat is.

Az ünnepélyes záró rendezvénynek otthont adó Mezőcsokonyán kívül-belül megújult az iskola. Elbontottak egy korábbi épületrészt, aminek a helyén két új tanteremet és irodákat alakítottak ki. Emellett a korábbi tornaszoba helyén konyha, étkező és könyvtár létesült. Nem maradtak a diákok tornázási lehetőség nélkül, hiszen a bővítés során kialakítottak egy új tornatermet, de 6 új tantermet, két nyelvi labort, egy számítástechnikai termet és egy természettudományos szaktantermet is építettek. A mernyei iskola egy új tornateremmel és egy aulával gazdagodott. Továbbá teljes körűen akadálymentesítették az épületet, valamint kerekesszékkel elérhető mosdót is kialakítottak. Az energiatakarékosság jegyében kicserélték a nyílászárókat.

Szentgáloskéren az óvodát bővítették. Az épületet egy L alakú szárnnyal toldották meg, ahol a közlekedő előtérből logopédiai foglalkoztató és egy elkülönítő helyiség nyílik, továbbá itt kapott helyet az akadálymentes mosdó is. Ennél a tagintézménynél is megtörtént a nyílászárók cseréje.

A somodori óvoda legégetőbb problémája a hőszigetelés volt, ami most megoldódott a támogatásnak köszönhetően. Megtörtént a falak külső és belső hőszigetelése, de kicserélték a tetőt és a nyílászárókat is. Emellett sor került fejlesztő, elkülönítő és nevelő szoba, továbbá felnőtt öltőző kialakítására.

Osztopánon együtt nevelkednek mostantól az ovisok és az iskolások, mert az iskola földszintjén alakítottak ki egy egycsoportos óvodai részleget. Óvónői szobával, elkülönítő helyiséggel, előtérrel, személyzeti és szülői mosdókkal, egy akadálymentes vizesblokkal, valamint tornaszobával is bővítették az épületet. Az új épületrész felett megújították a tetőt, kicserélték a burkolatokat és nyílászárókat, hőszigetelték a falakat. A működtetés hatékonysága érdekében fontos előrelépésként gázalapú, önálló központi fűtést szereltek be.

A jutai óvodában is elsősorban az energiatakarékosság megteremtésére törekedtek, hiszen hőszigeteltek, nyílászárókat cseréltek és felújították a tetőt. Emellett új helyet kapott a bejárat, az épület pedig több új helyiséget – egy tornaszobát, logopédiai termet, elkülönítő szobát és egy akadálymentes mosdót.

Mindegyik intézményben korszerűsítették az elektromos hálózatot, a fűtési és az informatikai rendszert, újjáépítették a játszóudvarokat, valamint megteremtették az akadálymentes közlekedés lehetőségét. Az épületek modernizálásán túl a pedagógiai munka hatékonyságának növelése érdekében speciális fejlesztő eszközöket is beszereztek a már elavult és cserére szoruló bútorok mellett.  

Címkék: megújult, fejlesztés, iskola, Somogy, kis szines